Annons:
Etikettövrigt
Läst 1571 ggr
Mika-S
2014-01-17 22:46

Presentation! :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul med Collie iFokus! 😃

Jag ska väl presentera mig  eftersom jag antagligen kommer hänga här rätt mycket. :)

Jag heter Miriam, är 16 år gammal och bor i Stockholm. Är djurnörd ut i tåspetsarna och att träna hund är rent ut sagt det jag lever för. :) Jag ska börja på Forshagaakademin (ofc hundsport inriktiningen) till hösten och flyttar då hemifrån *lääängtar!* Som person skulle jag beskriva mig vara aktiv, rak, ärlig, vill alltid ha något att göra och full av åsikter som jag mer än gärna delar med mig av. 

Jag ägs av tio tamråttor, en gammal mushane och mina två hundar. 

Hundarna dåra, ena är en sjuårig cavalier vid namn Simon och den andra är min Korthåriga Collie på sjumånader som heter Castor. 

Castor (Eyes Delight Hunting Hawk) är helt fantastisk enligt mig! Han är verkligen precis det jag vill ha i en hund nu. Han äger en massa träningsvilja och glädje. Han är lättlärd, kotaktsökande, signalkänslig, matgalen, följsam, mjuk, har kamplust som en malle och även en  bra på- och avknapp!

Hittills har han varit väldigt stabil utav sig och inte visat några rädslor. :) Han tar allt med lek och positivitet, men vill gärna att jag tar första steget och visar att allt är okej i ovanliga situationer innan han vågar vara sitt vanliga busiga jag. Det enda negativa jag kan säga är att han är lite väl vek, bara man höjer rösten ska han huka sig ner, lägga öronen bakåt osv.. Annars så går han lös överallt och lämnar inte min sida utan godkännande. Än så länge leker vi mest och tränar in en bra grundlydnad men planerna är att vi i framtiden ska ut och tävla i lydnad, bruks (spår) och rallylydnad.

Måste även säga att jag älskar rasen och det blir helt klart fler collies i framtiden! :)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Annons:
JasmiineN
2014-01-17 22:51
#1

Åh, vilken intressant läsning! Välkomna! 😃

Sajtvärd på Collie

Mika-S
2014-01-17 22:52
#2

#1 Tackar! 😃

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Cajolyne
2014-01-18 20:50
#3

#2 
Välkommen :)


Mika-S
2014-01-18 20:53
#4

#3 Tack!

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Turast
2014-01-18 21:04
#5

vad roligt att du ska gå hundlinjen! Det går jag (började i höstas) och det är det bästa jag gjort! Så himla kul och man lär sig massor! 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Mika-S
2014-01-18 21:22
#6

#5 Längtar enormt till hösten! Bara att kunna kombinera skolan med mitt största intresse låter rätt fantastiskt! Har du med Jamie i skolan och om hur fungerar det?

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Annons:
Cajolyne
2014-01-18 21:28
#7

Har redan skrivit lite om mig redan men tänkte skriva lite mer om mig själv. 

Mitt namn är Caroline och är född 91 och bor i Skåne tillsammans med min familj. Jag har en egen hund som heter Tyson som är en blandras 50% jämte, 25% Watchel & 25% Springer spaniel. Vi tränar mest lydnad och spår. Vi har gått Valpkurs & Allmänlydnad 1 på brukshundsklubben & sen har vi gått grundkurs & Fortsättnings kurs på Berras hundägarskola. I vår är det tänkt att vi ska gå en aktiveringskurs. 

På fritiden så jobbar jag på ett hunddagis som ligger utanför Kristianstad som heter Lottas hunddagis. Jag har varit där sedan 29 april 2013. När jag inte är där så ängar jag mig åt Smycketillverkning & Fotografering. Nu i 2014 tänkte jag läsa en hunddagis utbildning och sedan blir det kanske en hundskötare utbildning. I framtiden vill jag starta ett hunddagis men min kompis Jasmine som är Medarbetare här på Collie i fokus. 

Jag hoppas att ni kommer trivas här på Collie iFokus!


Turast
2014-01-18 21:36
#8

#6 Japp han är med varje dag!  Vi har ett hundstall där varje hund har en egen box som man inreder efter hundens egna behov. Han älskar sin box och har inga som helst problem med att vara där fast han är så ung! (Min lärare är alltid i närheten av hundstallet så hon går nån runda och kollar till dem när vi är på "vanliga" lektioner. Vi skolar alltid in hundarna efter lov och så och nya hundar skolas in i en vecka så att de verkligen får en bra känsla av boxen och stallet och allt :) 
Vi har vissa kriterier som hundarna måste klara av för att få vara där annars kan läraren stänga av hunden, detta för alla hundars lugn och säkerhet :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Mika-S
2014-01-18 21:45
#9

#8 Det låter ju jättebra. :) Hur stora är boxarna? Vilken skola går du på och varför valde du just den? Hoppas inte det blir jobbigt med mina frågor.. :/

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Turast
2014-01-18 21:55
#10

#9 nej det är bara kul att berätta :) Boxarna är lite olika stora eftersom man aldrig vet vilken storlek på hund det kommer, Jamies är nog 2x2.5 m (men jag är så dålig på mått så det kan säkert vara större!) men de har iallafall godkända mått förstås! och vissa boxar till de lite större hundarna (tex en schäferblandning vi har) är lite större :) 
Jag går på Guteskolan, en friskola i Visby. Jag hade redan gått ett år på gymnasiet i uppsala (gick då serieteckning och illustration) men skolan las ner och programmen flyttade till en mögelskola 🤮 
Jag hade mest sökt till den linjen i panik, men sen började jag kolla efter andra program och snubblade över hundtränarlinjen! Jag läste om den och det lät super! Så jag sökte och kom in :) Jag har alltid älskat hundar och velat jobba med dem men alla hade sagt hur viktigt det var att välja seriöst till gymnasiet så jag vågade inte söka till hund första gången :/ 

har du mer frågor är det bara att fråga på :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Mika-S
2014-01-19 10:46
#11

#10 Tack för svaren! :)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Upp till toppen
Annons: