Annons:
Etikettövrigt
Läst 2029 ggr
exitingsvillemo
2014-01-19 20:44

Att hjälpa örat bli böjt...

Jag har funderat på detta. Kan tycka att det är fel att hjälpa till med utseendet ibland. Tex att tynga ner collie-valpars öron för att få dom att vika sig. Eller inom andra raser där öronen tejpas för att de ska stå… Om det är just så en viss ras ska se ut, ska det isåfall behövas en massa hjälpmedel?

Jag förstår inte riktigt vitsen med det. Om colliens öron behöver hjälp med att vikas, varför hör det till rasstandarden då?

En rasstandard är väl till för att förklara hur en ras normalt ska se ut. Bör inte öronen isåfall, på en korrekt collie, vara vikta utan hjälpmedel då?

Annons:
JasmiineN
2014-01-19 23:18
#1

Förstår vad du menar, kan hålla med dig en viss del :)

Sajtvärd på Collie

Cajolyne
2014-01-20 17:03
#2

Hej, kloka ord. Jag har med funderat på detta, förstår mig inte på varför man ska böja öronen på en valp. Kommer nog aldrig förstå mig på varför människor väljer att tejpa öronen på sin hund för att det ska ha en vis form. Enligt mig föds varje hund perfekt även om rasstranda säger något annat.


AkaiTsuki
2014-01-21 16:28
#3

Fast den trenden kommer inte sluta fören de börjar avla på de collies med naturligt böjda öron. Alltså slutar man kludda och avlar på individer med böjda öron kommer det inte vara något behov av att använda kludd. Dock så är de mesta kluddade som små så..

//Joanna

exitingsvillemo
2014-01-21 19:57
#4

#3 det är ju just det jag menar. Ska man hårddra det så är det ju endast hundar med naturligt, vikta öron som ska gå i avel, om nu dessa vikta öron är så viktigt för rasen.

Som det är nu, så används ju icke rastypiska individer i aveln, då jag antar att flertalet hundar som ingår i avelsbasen fått hjälp att vika öronen.

För mig är det samma sak som att färga pälsen på hunden eller ev spjäla svansar på de individer som riskerar att få för böjda svansar, eller linda valpen för att få en viss ställning på benen…

Ja ni förstår säkert hur jag menar.

Alla som sysslar med avel bör ju sträva efter att få fram så naturligt rastypiska valpar som möjligt och just därför bör ju endast hundar med naturligt vikta öron användas.

Carro107
2014-01-26 11:22
#5

Det viktigaste när det gäller collie är att avla på friska hundar med bra mentalitet. Skulle man börja utesluta bra hundar ur aveln för att deras öron inte är naturliga skulle det vara ännu mer kört för rasen än vad det reda är.

Jag gissar att flertalet collieägare tycker att det är rätt fjantigt att öronen ska vara tippade men någon ändring i rasstandarden lär det inte bli. Jag är fullständigt ointresserad av utställning men önskar att min hund blir godkänd på exteriörbeskrivningen och godkänd på mentaltest så att han får titeln KORAD. En hund som inte har tippade öron ska inte kunna bli godkänd på exteriörbeskrivning. Nu vet jag ett par hundar som har blivit godkända fast de har öron som står rakt upp men det ska inte vara så

http://carro107.blogspot.se/

exitingsvillemo
2014-01-27 18:36
#6

Det viktigaste i all avel är väl friska djur med bra mentalitet. Men varifrån kommer då denna regel om tippade öron? Vissa hundar måste ju ha tippningen naturligt, annars skulle det ju inte förekomma i en rasbeskrivning?!?

Annons:
Cajolyne
2014-01-27 19:23
#7

Jag kan inte så mycket om utställning men vet att man kan få minus om öronen står upp på en collie. Ofta sätter uppfödaren häftmassa redan när de är små så att de ska ha tippade öron. För mig hade de inte spelat roll om min collie hade haft otippade eller tippade öron. Jag tycker det är viktigaste att hunden är frisk!


Turast
2014-01-27 19:41
#8

#6 min har naturligt tippade och jag tror att det är vanligare än vissa tror, bara för att det är många som tejpar/tynger ner 🙂 Men jag vet inte, är ny i collie-världen

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: