Annons:
Etikettövrigt
Läst 4263 ggr
Turast
1/21/14, 8:30 PM

collie till sällskap

Hej! Jag hör minst en gång i veckan folk som rekommenderar collie till sällskap, både lång och korthårig. Jag tänkte lite på hur min egen är (och som faktiskt skulle blivit sällskap om jag inte tagit honom) och inser att han inte alls skulle nöja sig som sällskap. Nu vet jag inte hur det är med andra collies och det beror säkert på uppfödare också men tycker ni att collies passar bra till sällskap? Har ni er egen till sällskap och hur funkar det? Sen har jag fått för mig att kh collie kräver mer men det kanske bara är nåt vissa säger? Mvh turast och hypercollien Jamie ;) (Visste inte vilken grupp jag skulle ta så tog övrigt :))

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Cireea
1/21/14, 8:32 PM
#1

Tass, vill gärna följa diskussionen 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

JasmiineN
1/22/14, 1:45 PM
#2

Det hade absolut inte funkat att ha min som sällskap heller, hon måste få jobba annars nöjer hon sig inte speciellt. Sen är där moment i rasen som ska göras, kan inte heller se en Collie med den typiska osäkerheten/rädslan hemma som sällskap.

Sajtvärd på Collie

Turast
1/22/14, 3:34 PM
#3

#2 Ja det är så jag uppfattat alla collies jag träffat (inte många dock) att de inte skulle klara att vara sällskap BARA. Vissa har ju olika uppfattning av va sällskap är, jag anser att sällskap nu för tiden är tex nån som har en hund, går 10-30 minuterspromenader /dag osv. Men sen finns det ju folk kallar aktiv sällskapshund, där man inte har den till nåt speciellt men ändå aktiverar den. Så tycker jag alla "Sällisar" borde ha, inte bara få nån promenad. 

Kände en som hade en schäfer som sällis och sen omplacerade den för att den var jobbig.. Konstigt? njaaa

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

JasmiineN
1/22/14, 5:14 PM
#4

Ja, exakt. Haha, folk nu förtiden… Man skaffar inte hund ifall man inte har tid för den.

Sajtvärd på Collie

Cajolyne
1/22/14, 5:40 PM
#5

Ja tycker inte att Collie passar enbart till sällskapshund. Den måste få arbeta och göra aktiviteter med sin ägare för att den ska vara lugn & harmonisk. Den är ju en brukshund. Man ska köpa en hund med samma egenskaper som sig själv.


Turast
1/22/14, 5:42 PM
#6

#5 helt rätt, anser jag (kan ju inte säga att det är rätt så ah..) 
Men varför är det så många som rekommenderar den till sällskap? jag förstår inte? ingen rekommenderar ju ex schäfer till sällskap (kanske dåligt exempel då collie och schäfer är långt ifrån samma men ni fattar)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Cajolyne
1/22/14, 7:06 PM
#7

Jo, Men jag tror de på grund av filmen Lassie kom ut och där ser människans bästa vän, Därför folk kanske tänker att Collie är en bra sällskapshund. Vet faktiskt inte hur de tänker men jag tycker man ska välja en hundras som passar sina egna egenskaper. 

Hade nog inte rekommenderat någon av raserna som sällskapshund, finns andra bättre sällskaps hundar som inte behöver så mycket aktivitet. Man bör läsa om rasen först innan man skaffar de. 

Står i min ras bok om Collie: " Kom ihåg att det är en brukshund som behöver tillräckligt med arbetsuppgifter" 

Står om Schäfer: " Schäfer är en bra kompis för den som har tid att arbeta med sin hund, och då är den även bra familjehund. 


Turast
1/22/14, 8:02 PM
#8

Ja exakt! Men jag har sett folk med brukshundar som rekommenderat collie som sällis.. :/

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Hallons]
1/23/14, 7:07 PM
#9

Jag hade en Collie med namn Mynta! Tyvärr dog hon för något år sen. Men Mynta var en underbar sällskaps hund! Hon följde en vart man en gick och var otroligt trogen. Saknar henne :,(

Caifig
1/24/14, 11:41 AM
#10

Båda våra collies är sällskapshundar och även om vi hittar på annat, är det ingenting de kräver för att vara harmoniska hundar. Vet inte om det beror på uppfödaren och hur mycket vall de faktiskt har kvar i sig? Våra trivs bäst när de får ligga hemma och gosa i soffan! Den äldsta blir istället uppstressad om det händer för mycket.

Turast
1/24/14, 7:01 PM
#11

#10 jaha! Häftigt att det kan vara så olika! :) ja min uppfödare gör ju grejer (spår osv) med sina så vet inte om aktivitetskrävan förs över i generna :) min klarar någon dag eller så utan att bli uttråkad och pipig. Han skadade en muskel i överarmen för några veckor sen och fick inte vara lös ute utan det blev bara mentalträning och det var knappt att han nöjde sig med det :/

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Caifig
1/24/14, 7:13 PM
#12

#11 Haha ja verkligen, alla våra collies har varit väldigt lugna och mer sällskapshund än annat. Därför har jag alltid trott att collie passar sig väldigt bra som sällskap. 😃

Carro107
1/26/14, 11:25 AM
#13

Det är klart att det finns rätt stora skillnader inom rasen. En del uppfödare satsar på att avla fram aktiva hundar som vill och behöver få göra något. För mig så är collien en aktiv hund, en hund som bara är nöjd med att vara skulle inte passa mig

http://carro107.blogspot.se/

Annons:
Viccan92
1/27/14, 8:22 PM
#14

Min kille skulle inte heller klara det.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Dentaku
1/27/14, 9:18 PM
#15

Jag skulle inte rekommendera en collie enbart till sällskap även om det säkert finns individer inom rasen som mår utmärkt som sällskapshundar också. Mina hundar är glada när de får vara ute och springa och göra trix men när jag t ex tar fram spårselen så LYSER det ur ögonen på dem, den typen av arbete gör dem lyckliga på alldeles särskilt sätt. 🙂

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Upp till toppen
Annons: