Annons:
Etikettträningar-tävlingar
Läst 1491 ggr
Turast
2/1/14, 4:36 PM

Drag! :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag köpte jag en dragsele till Jamie och han fick vänja sig att ha den på sig och dra en pulka efter sig (vänja sig vid att den kan skramla lite och hålla på). Han var sååååå duktig och tyckte det var riktigt kul! När vi gått runt hela gården med en tom pulka efter la jag i ett vedträ så han skulle få känna lite tyngd (den vägde säkert bara 0.5-1 kg och pulkan gled som på is) och även det gick jättebra 😃

Nu i början kommer han ju bara få dra 1-2 vedträn och vänja sig att han får dra i selen osv. Men vi ska försöka gå en kortare promenad varje dag då han får dra lite så han vänjer sig sakta men säkert 🙂

Han viftade konstant på svansen hela tiden och det känns så kul 😍

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
JasmiineN
2/1/14, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så duktig! Dolly fick också testa på första gången för nån dag sedan!

Sajtvärd på Collie

Turast
2/1/14, 11:10 PM
#2

#1 vad roligt att fler drar med sin Collie 😃 Vad tycker hon om det då? Jamie tyckte det var jättekul som sagt 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

JasmiineN
2/2/14, 12:41 PM
#3

Ja, hon drog på faktiskt! Men hon orkar inte så mycket än, lånade en dragsele, så får bli & köpa en nu eftersom hon verkade gilla att dra! :)

Sajtvärd på Collie

Cajolyne
2/4/14, 7:00 PM
#4

Vad roligt att han verkar tycka om det. Har faktiskt sett några andra som kör drag med sina collies. Verkar skoj!


Majken!
2/5/14, 11:47 AM
#5

#0 Jätteroligt med drag! Ett tips om du vill börja dra mer framöver är att köpa en sele som passar din hund bättre, selen på bilden är alldeles för stor för din hund. Ett tips i all välmening, från en som ÄLSKAR draget 🙂

Turast
2/5/14, 12:17 PM
#6

#5 jag fick hjälp med selen av en som kollade och testade, en mindre skulle blivit för tajt 🤔

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Turast
2/5/14, 12:17 PM
#7

#4 vad roligt! 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Majken!
2/5/14, 12:31 PM
#8

#6 Vet du om den människan kan någonting om dragselar? Knölen som sitter framtill ska sitta på bröstbenet och selen ska ut utsträckt läge sluta precis där svansen börjar på hunden. På din bild är selen alldeles för lång redan när hunden inte lägger någon belastning i den, och den ser alldeles för stor ut framtill.

Majken!
2/5/14, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Fotade min hund för att försöka visa, nu är hennes sele i kortaste laget då hon vuxit den senaste månaden, men jag vill visa skillnaden på hur selen ser ut att sitta när hunden står rakt upp och ner och vad som sedan händer med den när hunden lägger tyngd i den.

Majken!
2/5/14, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Med belastning:

Turast
2/5/14, 3:53 PM
#11

Hm den hade väl fel då.. får ta med till skolan och se vad min lärare säger

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
2/7/14, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Min lärare tog bild på när Jamie drog och skickade till sin man som håller på med drag, han sa också att den var för stor. så nu har jag bytt till en storlek mindre :) tack för att du sa det, jag tyckte den såg lite stor ut men eftersom den i affären verkade kunna så visste jag inte :) 

lägger upp en bild p nya selen när vi va ute idag! (man märker att han drar mer nu när det belastar rätt)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Majken!
2/7/14, 7:45 PM
#13

#12 Toppen, vad glad jag blir att du tog mitt råd på rätt sätt och att du fick riktig hjälp 🙂

Annons:
Cajolyne
2/7/14, 7:49 PM
#14

Vart kan man köpa drag selar? Jag skulle vilja köpa en till min vovve men hade gärna velat testa den först innan jag köper. Har de på Grizzly?


Turast
2/7/14, 9:21 PM
#15

#12 ja då :) tack för att du sa nåt :) #13 jag köpte på en vanlig djuraffär så grizzly kan nog ha.. vad jag vet har de större utbud på det mesta än vår affär på gotland ^^

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Cajolyne
2/7/14, 10:00 PM
#16

#15 
Okej då får jag hålla ögonen öppna nästa gång jag är i djur affären. Vad brukar de ligga i pris?


Majken!
2/7/14, 10:08 PM
#17

#16 Från 450 kr och uppåt är normalpris. Se till att få en sele väl utprövad som passar din hund, det är en fantastiskt bra investering och sedan har du en sele som hunden (så länge den är färdigvuxen) med allra största sannolikhet alltid kommer kunna ha. Snåla kan man göra på sina egna prylar, det finns budgetvariant på både linor och midjebälten, men låt hundens sele kosta några hundralappar extra och var säker på att den är bekväm att använda.

Turast
2/8/14, 6:08 AM
#18

Min kostade 399 kr och ör en redog sele :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
2/8/14, 12:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

man märker verkligen att han tycker det är skönare nu när han har en sele som passar! tack Majken! som kommenterade det! Skrattar Nu springer han till och med i förväg när vi drar Kär Vi drar i ca 5-10 minuter och sen får han springa fritt 5 minuter eller mer. När vi drar så skrittar vi mest men några korta sträckor så travar vi och ibland så börjar han galoppera i förväg Skrattar Det är så kul! 

Slänger in en bild från idag! Jag lyckades springa före och ta en kort haha

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Cajolyne
2/9/14, 3:58 PM
#20

#17 

Okej, jag har kollat lite på Bjökis selar och det verkar vara ett bra märke och bra kvalité. Han är 3 år så han är ju redan fullvuxen så då kan man ha samma sele alltid som du sa, tänkte ju aldrig så långt. Men får vänta lite o köpa vi har ju ingen snö precis.


Annons:
Majken!
2/9/14, 5:10 PM
#21

#20 kolla även Sundpro och Dragråttan. Björkisselarna verkar vara lite ojämn i kvalitet, de har en tendens att töjas och bli för stora i vissa fall. Du behöver inte snö heller, samma sele kan du använda vid cykling, jogging, när ni spårar osv.

Cajolyne
2/10/14, 7:20 PM
#22

Okej, Tack så mycket. Ska kolla in där och se om jag hittar någon.


Turast
2/10/14, 7:42 PM
#23

Min lärares man som håller på med drag rekommenderade Redog till mig, hittills verkar min sela bra ^^

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Cajolyne
2/10/14, 7:50 PM
#24

Okej, får kolla upp lite vad jag kan hitta i djuraffärerna här i Kristianstad. Måste ju finnas ju någon, som är bra.


Upp till toppen
Annons: