Annons:
Etikettlånghårig-collie
Läst 1107 ggr
[Melizza]
2014-02-20 14:44

IPO med LH Collie?

Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon här inne som kör IPO - skydd med sin Collie, helst LH.. Skulle även behöva lite hjälp och tips om bra kennlar som verkligen håller igång hundarna och inte bara går på utställningar och ställer ut. Ska om något år köpa mig en LH Collie och önskan är att kunna köra IPO - skydd med henne om möjligheten finns. Söker då en uppfödare som avlar på arbetande Collies, nervfasta, arbetande, orädda och samarbetsvilliga. 

Någon som vet om en bra uppfödare som kör liknande med sina hundar? Behöver inte just vara IPO men att personen verkligen håller igång dom ordentligt med arbete? Och nej, jag vill inte ha KH. Känner på mig att det inte kommer bli det lättaste men ett försök är det värt och fungerar inte skydd så har vi ändå lydnad och massa andra roliga grenar kvar :) Evigt tacksam för tips och hjälp!

Annons:
[Melizza]
2014-02-20 14:45
#1

Kan meddela att jag har mejlat runt till ett 20-tal uppfödare av rasen redan så inga länkar gärna på uppfödarlistor 😉

Dentaku
2014-02-20 14:52
#2

Jag känner inte till någon som kör IPO med collie i Sverige, nere i Europa finns det några stycken.

Kennlar som avlar på god mentalitet och arbetsegenskaper är exempelvis Dantos, Seamist, Springmist och Mironiks.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

[Melizza]
2014-02-20 15:20
#3

#2 Då kanske det blir en import då :) Tack så jättemycket för tipsen! Ska kolla upp :)

Dentaku
2014-02-20 15:30
#4

Fast du behöver inte importera, så mycket skiljer det inte mellan svenska och utländska hundar. Skillnaden är snarare att det här i Sverige är ovanligt med udda hundraser i IPO öht. Så förutom att försöka få tag på en glad och orädd collie med mycket lek- och kamplust så bör du redan nu försöka få kontakt med folk som tränar IPO. Erbjud dig att hjälpa till med det du kan, var med på träningar och försök lära dig så mycket som möjligt. Annars är risken stor att du inte hittar någon som är beredd att lägga tid och energi på att hjälpa till att träna dig och din hund, oavsett om den har rätt egenskaper eller inte. IPO-träning är krävande, inte minst för figuranterna, så det är inte så konstigt att de inte har lust att slita ut sig för alla som kommer och vill testa sina hundar, i synnerhet inte om de har raser som vanligtvis inte passar för IPO.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Upp till toppen
Annons: