Annons:
Etikettkorthårig-collie
Läst 2465 ggr
Lavine
2014-02-25 22:15

Korthårspälsen

Jag har haft långhårig collie, och nu undrar jag hur korthårspälsen "funkar". :) Har ni stickiga korta strån överallt, året runt? Hur är pälsen när hunden fäller, kommer det i tussar eller på annat sätt? Kan pälsen tova sig? Kan pälsen vara olika på olika hundar (tänker t ex på att det kan finnas en långhårsförälder)?

Annons:
Dentaku
2014-02-25 22:31
#1

Jag har två hanar(en kastrerad i vuxen ålder) och min erfarenhet är att de fäller året om, visserligen mer i vissa perioder men mer eller mindre konstant. Pälsen som fälls är nästan bara underull som hamnar på golvet och bildar tussar, så den är väldigt lättstädad. Genom att dra över hundarna med en karda då och då hamnar inte riktigt lika myckat på golvet. 😉

Mina killar har inte långhår nära i stamtavlan och deras pälsar är helt underhållsfria; de tovar sig inte och de behöver inte heller bada om de inte rullar sig i något riktigt äckligt. 9-åringen tror jag att jag har fått kliva in i duschen 2 eller 3 gånger, unghunden som är 1,5 år har jag aldrig brytt mig om att duscha/bada sedan jag fick hem honom som valp. det enda jag gör är som sagt att karda dem någon gång om jag ser att det sitter lös underull som kan tas bort.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Turast
2014-02-26 07:05
#2

Min kille på 8 månader har fällt en gång hittills, då fällde han rätt mycket bara man klappade honom fick man handen full! Badade honom med ett schampo för fällande hundar(tog Bort ca 3 nävar blöt päls från duschen efteråt) och gav honom en rejäl genomborstning med en såndär gummikarda och efter det var det typ över (tack och lov). Har bara badat honom 2 gången en gång för att han rullat sig i något snusk och den andra vid fällningen :) Min killes bror är långhårig, eller halvlånghårig kanske man ska säga. . Hittade en långhårig i 5e ledet ;) blir roligt att veta hur lågbrorsans päls blir som vuxen, om den blir hellång eller något mitt i mellan :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lavine
2014-02-26 18:43
#3

Tack för era svar! :D

.m.m
2014-04-28 07:14
#4

Varför väljer man att ta in långhår i korthårsaveln? Vad strävar man då efter? Gör man det samma hos långhåriga?

Turast
2014-04-28 08:27
#5

jag vet inte faktiskt, kanske var avelsbasen för korthår i sverige inte så stor förut så man tog in långhår? ingen aning bara en tanke :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Shopaholix
2016-01-13 01:12
#6

Kan verkligen rekommendera Furminator även till korthårig, jag har den till min KH Collietik och det tar upp det mesta som annars skulle hamna på golvet. Kammar man en kort stund några dagar i veckan så har du inte mycket hår på golvet! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: