Annons:
Etiketthäsla-sjukdomar
Läst 674 ggr
AkaiTsuki
2014-02-28 13:17

Undersökning!

Hej! Jag har en uppgift att få reda på något och skriva om det, men jag får absolut inte tycka någonting om det. Det är en faktauppgift. 

Jag har valt att fråga om varför man köper en ras som kan bli sjuk, som har ärftliga sjukdomar, rasbundna sjukdomar eller vars utseende kan påverka allmäntillståndet

Detta är enkäten och endast vissa raser gäller för den(raser som gäller står i enkäten)

https://docs.google.com/forms/d/1bjonH-bFCudigNX4M1prNPI-PMylciHDm5JDHahIAqw/viewform

Tacksam för hjälp! Alla svar är anonyma! 

Ni får gärna fråga saker i tråden om det är något ni undrar 

//Joanna

Annons:
Dentaku
2014-02-28 18:01
#1

Jag kopierar in mitt svar från Brukshundar….

Är collie med i undersökningen beroende på CEA(ögondiagnoser) eller mentalitetsproblem?. CEA tror jag nämligen knappast skulle hindra någon från att köpa en collie, även om det är väldigt vanligt hos rasen - i normalfallet påverkar det inte hundens hälsa alls. Det är bara en handfull hundar där ögondiagnosen är av den typen att den orsakar hunden lidande(t ex näthinneavlossning).

Mentaliteten däremot både orsakar lidande och är ett skäl till att många helt avstår från att skaffa collie i stället för att leta reda på en bra kull efter mentalt stabila föräldrar. Tyvärr upplever jag att din undersökning är formulerad så att det handlar mest om sjukdomar och då känns det lite konstigt att fylla i den när jag har en ras som har väldigt få hälsoproblem rent fysiskt…

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

AkaiTsuki
2014-03-14 13:33
#2

Undersökningen är stannad och nu arbetar jag med resultaten

//Joanna

Upp till toppen
Annons: