Annons:
Etikettpälsvård
Läst 1524 ggr
.m.m
3/5/14, 11:31 PM

Klippa långhårig...

Nån som har snaggat ner sin långhåriga till en korthårig? Typ?

Annons:
.m.m
3/6/14, 10:28 PM
#1

Inte nån?

alex.dog94
3/22/14, 11:14 PM
#2

Efter vi kastrerat våran collie han fick han så extremt mycket päls. Typ dubbelt så mycket som innan o de va jätte jobbigt för han på sommaren så jag klippte ner honnom så de var ungefär 5-8cm långt o de funka bra. Nu när de växt ut är de inte lika mycket längre o om man vill räcker de o tunna ur pälsen ibland. De jag hört man ska tänka på är att om man rakar ner dom helt kan pälsen bli helt förstörd när den växer ut ex bli torr o glanslös o strävare. Vet inte riktigt varför de blir så men när jag klippte ner min var pälsen lika bra efteråt.

.m.m
3/23/14, 2:13 PM
#3

Tack för svar

JasmiineN
3/26/14, 9:50 PM
#4

Jag har funderingar på & klippa ner min under sommaren, men vet inte riktigt än eftersom jag håller på med utställningar & sånt :)

Sajtvärd på Collie

.m.m
3/26/14, 11:52 PM
#5

#4. Den collien vi fick ta hand om klipptes ner just på somrarna. Hunden älskade det, men pälsen blev aldig riktigt nån colliepäls igen. Raggigare och sämre helt enkelt. Risken finns att man få ha hunden nerklippt ständigt sedan för att hålla pälsen i skick. Jag vet inte om det är individuellt eller standard att det blir så här, men hade jag planerat utställning hade jag inte vågat chansa. Jättefin blev hon iaf. :)

JasmiineN
3/26/14, 11:55 PM
#6

Ja, exakt.. därför där finns tvek till det! Håller mig nog till utställningarna med denna hunden då ;)

Sajtvärd på Collie

Annons:
Upp till toppen
Annons: