Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 2051 ggr
Lavine
2014-03-20 19:31

Räkna ut mentalindex

Nu skriver jag detta inlägg i spontan förvirring ;-) kanske kan jag hitta svaret om jag läser en stund till på Collieklubbens hemsida. Jag har läst om avelsvärde och index 100 (kanske inte fattat helt, vilket ni i så fall märker!). Om jag då vill veta vad en hund har för index, ska jag räkna ut det själv med hjälp av hundens MH-resultat då? Jag har en delfråga också, som ligger till grund för att jag började kolla på detta. En uppfödare nämnde att en hund hade "godkänt MH enligt collieklubben". Såvitt jag visste är ett MH genomfört eller ej, har inget med "godkänt" att göra. Men har kanske collieklubben några kriterier för hur ett MH ska ha fått för resultat för att det ska vara ok?

Annons:
Dentaku
2014-03-20 19:57
#1

Nej, MI kan du inte räkna ut själv, det görs efter en rätt avancerad formel där man inte bara räknar in hundens eget MH utan även släktingars beskrivningar och till och med faktorer som var och när hunden gick MH, vilken beskrivaren var och vilket väder det var den dagen.

På Collieklubbens hemsida finns listor över alla hundar som har MI och dessa uppdateras två gånger per år i nuläget, förhoppningsvis oftare framöver. 🙂

För närvarande har inte Collieklubben några kriterier för hur ett MH ska vara för att vara godkänt, tyvärr finns inte ens några krav för valphänvisning. Känd mental status räcker ju för att avla på hunden och det får den ju till och med om beskrivaren bryter för att den är för rädd för att fortsätta. Så om det är något som uppfödaren skrivit nyligen så låter det antingen som om denne är lite okunnig eller som om man i värsta fall vill vilseleda valpköpare genom att få saker att låta bättre än vad de är.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Lavine
2014-03-20 20:51
#2

Ahaa, är det så! Det var i sig mycket intressant. Vad gäller det sista du skriver så var det lite det ena eller det andra jag var rädd för, därför tänkte jag försöka räkna efter själv. Men då ska jag lusläsa hundens MH i stället. Tack snälla Dentaku för ett svar jag förstår. :-)

Dentaku
2014-03-20 21:09
#3

#2 Ingen orsak alls! Jag försöker svara så gott jag bara kan eftersom jag själv är väldigt intresserad av hundars mentalitet i allmänhet och colliens mentalitet i synnerhet. 🙂

Det låter som en bra idé att kolla hundens MH i stället för att gå på vad uppfödaren säger! Titta gärna på hur hundens syskon har betett sig på MH också.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Carro107
2014-03-20 21:45
#4

Godkänt mh enligt collieklubben skulle kunna syfta på att hunden har kryss på mh protokollet i rätt rutor enligt klubbens önskeprofil. http://svenskacollieklubben.se/mentalitet_rasprofil_collie.htm

http://carro107.blogspot.se/

Lavine
2014-03-20 22:55
#5

#3 Syskon har jag inte tänkt på, bra att du sa det. #4 Den sidan har jag inte sett, tack Carro107. Läste någonstans att allt över 100 är bra (för avelshundar), håller ni med om det? :-)

Upp till toppen
Annons: