Annons:
Etikettlånghårig-collie
Läst 1137 ggr
Tanjis
3/24/14, 3:02 PM

collie som nästa hund

Vår äldsta hund blir 8år iår, hur hemskt det än låter har vi redan börjat fundera på vad vi ska ha för hundsen. Våran dam är en Welsh corgi Cardigan och det är en helt underbar ras men vi vill variera lite.. vi är väldigt noga att forska i de olika raserna, collien tilltalar oss till utseendet men hur är det att ha en collie och hur är dom?

Annons:
Turast
3/24/14, 5:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej, vad roligt att ni funderar  på Collie 🙂 Jag har en Korthårig Collie hane på snart 9 månader, han är galen, mysig, pratig, överallt 😃

Min Collie kommer från en uppfödare som avlar på aktiva hundar med bra mentalstatus. De flesta som har hund från den uppfödaren håller på aktivt med någon hundsport eller bruks. 
Jag och min lillkille kommer (om vi blir riktigt bra) tävla och träna i sök, spår, lydnad, freestyle och agility. Men vi kommer förmodligen inte tävla i allt 😉 Jag planerar även att gå en vallkurs med honom 😍

Min uppfattning av Collies är att de är aktiva och roliga att träna med, rädslor förekommer men är man en lugn och trygg förare som kan förebygga och hjälpa om rädslor uppstår så ser jag inga problem med det. Uppfödaren är ju också viktigt i det sammanhanget 🙂

Om man har en långhårig är det ju lite pälsvård, men då jag har en korthårig får någon annan prata om den biten .. 

Slänger in en bild på Jamie när vi miljötränade förra veckan (framför honom är en lekpark med en förskoleklass) 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Tanjis
3/24/14, 9:17 PM
#2

Jag har ju två cogisar, men valp blir nio månader :D , nu blir det lite valpprat med dig i stället, men har du börjat känna att din vovve vill försöka vara häftig nu och trotsar lite och försöker hitta egna vägar? Dom här rädslorna, är det spökåldern du menar? Min tjej blev rädd för en varningsskylt för bygge dom hade ställt fram i dag.

Vallhundar är bäst,fattar inte varför folk snackar om vallhunndsmentalitet är någon stinkande och äckligt grejs, hellre det än  vakt, jakt eller nått annat tycker jag :)

Turast
3/25/14, 5:53 AM
#3

Jag var faktiskt inne på corgi först innan det tillslut blev en colliefjant ;) Ja min har ju kommit in i könsmognaden och har en liten spökålder nu.. svinjobbigt men det går. Han är rädd för stora svarta hundar så vi får jobba på hundmöten dela tiden, han är även rädd för vissa människor och kan då börja skälla :p men det är vara att träna och visa att de inte är farliga :) Igår blev han rädd för en skottkärra på gården med en kratta i sig. Men när jag gått fram och klappat på den och sagt fiiiiin skottkärra så gick det bra :) Det där med trots har han väl börjat lite med, han drar i kopplet som han aldrig gjort :p men annsrs har jag inte märkt så mycket :) Jag tycker också vallhundar är bäst ;) jag tror vissa vallhundar fått nåt dåligt rykte för vissa skaffar en krävande hund vara för den är fin och så blir den ett helvete, men jag vet inte :o konstigt iallafall för jag tycker de flesta vallraser är jättetrevliga (individer jag träffat) :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Tanjis
3/25/14, 12:51 PM
#4

Ja det är fån inte bara med valpisar! Det är nog många som tror att alla vallhundar är lika krävande som borderline colien, borderline collies är ju underbara men jag vågar inte ta mig ann en sån.

Turast
3/25/14, 3:35 PM
#5

Jo, en BC måste ju få valla liksom och har man inte en stor fårhjord känns det ganska dumt att ha en :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Tanjis
3/25/14, 9:28 PM
#6

Måste och måste.. . Det är väl så att man inte har någon fårhjord måste man se till att dom får massa annat jobb! Då är det nog lättare att faktiskt ha en hjord. Min pappa hade en bc när vi var små. Hon vallade in katten på kvällen, hämtade tidningen och säkert massa annat småpyssel som jag inte minns

Annons:
Turast
3/25/14, 9:44 PM
#7

Jag anser att BCn som är avlad endast på vallmeriter (utom de där löjliga "sällskapsBCarna" folk börjat med, stackar hundar) så ska de användas till det dem är avlade för, att valla. 
Sen finns det ju självklart BCs som inte passar som vallare och i såna fall omplaceras till ett mycket aktivt hem istället. 
att bara ha en BC för att ha, ser jag som elakt faktiskt.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Tanjis
3/26/14, 5:26 AM
#8

Jo faktiskt.. . Vi har en granne som har en bc som är tjock.. har aldrig sätt en tjock bc innan. Och hans blick är helt tom. .. bor i lägenhet med två pensionärer

Turast
3/26/14, 7:29 AM
#9

Jag vet också en som skaffade en vallavlad bc och hunden står och stirrar in i väggen långa stunder… så jäkla synd om den

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

JasmiineN
3/26/14, 9:49 PM
#10

Vad roligt att Collie var intressant! Verkligen en härlig ras :)

Sajtvärd på Collie

Tanjis
4/2/14, 2:02 PM
#11

En klassisk lassie färgad :D det skulle va nått

DarkVampireWolf
4/16/14, 10:13 PM
#12

Collisar är väldigt aktiva i sig och älskar att leka och utforska och aktivera sig. De bor gärna på landet och var från början en brukshund som vaktade och vallade fårhjordar. Nu för tiden har de flesta den som sällskapshund och tävlar ofta med den i hundsporter eller utställning. Den behöver en aktiv familj som gärna går till nya platser. Behöver långpromenader och får inte vara hos en lat familj. Blue merle har oftare än de andra ögonproblem. Sobel har något också men vet inte vad. Den trefärgade är alltså den hälsosammaste.

För mig är det hälsan och mentaliteten som är viktig och inte utseendet :) Lycka till!

Turast
4/17/14, 12:10 PM
#13

#12 De är fortfarande en brukshund :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Viccan92
4/17/14, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nej merle ger inte oftare ögonproblem. Ang pälsen på långhår så behöver den borstas minst en gång i veckan. Beror lite på vad för sorts päls man har.

Vi bor i lägenhet med vår och det funkar super. Lugn inne och full fart ute. Behöver mycket motion. Klarar sig på rätt lite mentalträning men klarar mer.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: