Annons:
Etikettlånghårig-collie
Läst 3570 ggr
Viccan92
4/16/14, 2:37 PM

Långhårig brukscollie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni säkert vet så jag har jag inte haft collie så länge. Men vad jag har fått veta från Bambis ägare så finns en viss uppdelning av rasen. Utställning och bruks. Undrar hur stor skillnaden är. Både hur mycket päls som skiljer, mentalitet och träningsvilja. Är helt fast i rasen men vore roligt med mer go liksom. Finns inte så mycket träningsvilja nämligen men vill samtidigt kunna ställa ut.

Så hur stor är egentligen skillnaden?

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Turast
4/17/14, 12:15 PM
#1

Vad söt Bambi är! :D Jag har haft flera diskussioner om utställning och brukscollies och har ofta blivit dumförklarad för att jag tror att det finns uppdelning. Tyvärr kan jag inte svara på frågan om utseendeskillnader för det vet jag inget. Men jag har sett många kennlar som endast inriktar sig mot utställning och andra som arbetar med hundarna i bruks eller annan sport och jag tror definitivt att det påverkar hur valparna blir. Som svar på detta argument får jag alltid svaret "men bruksmeriter nedärvs inte", men hallå egenskaper ärvs så jag tror definitivt att en hund från en kennel med arbetande hundar går längre i bruks än en hund från en kennel med bara utställningsmeriter

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Skorpion76
4/17/14, 1:07 PM
#2

Bambi säger: 
- Titta på mig här nu så fin jag är!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Viccan92
4/17/14, 10:34 PM
#3

Jag har hittat en kennel med bra arbetande hundar så jag ska fråga henne hade jag tänkt.

#2 Haha jo han är sån min lilla kille. Han hade hoppat upp i soffan helt oväntat men han får inte vara där.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Skorpion76
4/18/14, 7:41 AM
#4

#3 Haha, vilken buse!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

.m.m
4/26/14, 11:42 AM
#5

Frågar du en kennelinhavare som bara sysslar med utställning så blir svaret att det inte finns nån uppdelning. Antagligen för att de har lite sämre rykte ang rasens väl och ve hos de som avlar på bruksegenskaper. Och visst nedärvs dessa egenskaper. Vad fånigt att hävda motsatsen. Då hade man inte kräv MH inför parning i så fall tex. Frågar du en uppfödare som jobbar med brukscollies så är det definitivt skillnad. I päls är det väl… För att dra alla över en kant… de med utställningscollies föredrar riklig pälsmängd. Detta är naturligtvis inte prio ett hos de som satsar på bruks. Det verkar också som att de med utställningscollies vill sikta på lite bättre, lite snyggare och lite fluffigare för att stå sig i konkurrensen, medans en med brukscollies gör allt för att bevara collien som den var från början. Främst mentalt men även exteriört så att det inte drar iväg för långt från orginalet så att säga. Detta är de svar jag fått och de observationer jag själv har gjort. Jag talade med en uppfödare av rasen på Mydog i Göteborg för några år sedan och hon var påtagligt besviken över hur "förstörd" rasen blivit hos vissa uppfödares spridning av rasen. Hon kunde endast rekommendera tre kennlar i hela Sverige som i hennes ögon hade rasens väl och ve som prio ett i sin avel. Hon berättade inte vilka dessa var tyvärr, de får de ju inte heller. Jag skulle gärna vilja hitta henne igen dock. Men hur gör man det i denna djungel? :) Det var mycket lättare med de som föder upp korthåriga collies att hitta ett bra exemplar och arbetsmaterial enligt henne iaf. Vad man kan göra som spekulant är väl att fråga fråga och fråga. Kolla, bedöm, hör sig för. Det kan vara svårt att hitta en som har båda delarna men det är inte omöjligt. :)

Aristarcos
4/27/14, 12:13 PM
#6

Skulle kolla och sålla bland de hundar som gjort MH test, allt enligt Svenska Collie föreningens statistik uppgifter, tycker det verkar som att man kan hitta mycket bra information om collien där ! Klipper in MH testen fram till feb 2013 direkt ifrån deras hemsida. De hundar som klarar MH testen bra, borde ju komma ifrån en bättre kennel,  om de är frekvent är bättre än dem som inte klarar MH testet så bra

http://www.svenskacollieklubben.se/MH-beskrivna%20LH%202012.xls

Annons:
Dentaku
4/27/14, 9:09 PM
#7

Utseendet behöver inte skilja sig mycket alls - även de uppfödare som avlar för bra mentalitet och arbetsegenskaper brukar ställa ut. Det som verkligen delar sig åt är resultaten på MH och  MT samt hur många hundar som kommer ut på olika arbetsprov och även hur långt de kommer där. På collieklubbens hemsida finns väldigt mycket statistik och där ser man att det finns kennlar som har avelsresultat som är MYCKET bättre än rasgenomsnittet! 🙂

http://svenskacollieklubben.se/statistik_mh.htm

Om man går in på LH kennlars MH-statistik(det är ett Excel-dokument) så kan man klura ut intressanta saker! Det är framför allt de kennlar som har rätt många hundar MH-beskrivna som går att jämföra; om det är för få hundar beskrivna är siffrorna för osäkra för att dra någon slutsats av. En spalt som är lätt att jämföra mellan de olika uppfödarna är skottberördhet. En kennel som är känd för att avla på god mentalitet, Seamist, har 46 hundar startade varav 45 fullföljt(en bröts av ägaren). Medelvärdet på skott för dessa hundar är 1,4 vilket är OERHÖRT bra! 1 är alltså en helt skottfast hund, 3 räknas som det mesta en hund får ha på MH för att vara godkänd på skott. En hund med 5 på skott har varit tvungen att avstå skott eller är uppenbart skotträdd.

Medelvärdet för rasen för de senaste 12 åren eller så ligger på 2,6 vilket inte alls är någon bra siffra för en brukshund och det är också där väldigt många uppfödare med så många som 40-50 beskrivna hundar hamnar - några har till och med ännu sämre(dvs högre) siffra. Det är alltså helt uppenbart att olika uppfödare har helt olika avelsresultat vad gäller mentalitet!

Om det är någon som undrar över något med statistiken så kan man maila SCK och fråga eller så kan man fråga mig, jag är en statistiknörd. 😉

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

.m.m
4/27/14, 11:01 PM
#8

Det finns mycket att lära sig om det här. Onekligen intressant! Vad betyder färgerna Dentaku? Min första slutsats var att grönt är bra, blått godkänt pch rött "underkänt". Ligger det nåt i det antagandet från min sida? Om 3 är max på skott, varför avlar vissa (såg en planerad parning nu) på en tik som har en 4:a? Är det tillåtet? Kan inte collieklubben vara hårdare med vad som får gå igenom?

Dentaku
4/27/14, 11:32 PM
#9

#8 Jag har inga färger i dokumentet, kan bero på att jag öppnar med ett annat program… Det kan vara så att en färg står för bättre än rasmedel, en för rasmedel och en för sämre än rasmedel - har för mig att det är så!

Tyvärr är det tillåtet att avla oavsett resultat - det enda som krävs från SKK:s håll är att hundarna har känd mental status och det får de i princip de sätter sin tass på MH-banan! Alltså även om de blir så rädda att beskrivaren måste bryta! Däremot så har de inte känd mental status om ägaren bryter, då får de en chans att göra om MH.

Collieklubben har nog små möjligheter att själva påverka kraven för registrering - det bästa är om fler rasklubbar och hundintresserade gör gemensam sak! Innan vi kommer dit så kan alla hjälpa till genom att sprida informationen om att man ska vara noggrann med att kolla upp mentaliteten när man köper collie eftersom det är stora skillnader inom rasen.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

.m.m
4/28/14, 8:06 AM
#10

Det borde finnas en egen lista och valphänvisning med kombinationer där båda föräldrarna är korade! Nån form av "star" lista väl synlig och eftertraktad uppfödare emellan och även av spekulanter. Där det nästan blir övertydligt vilka som är bra representanter av rasen. Då kanske fler uppfödare skulle vilja komma med på den listan om det är mer utblottat? Som spekulant är allt detta väldigt svårt som nybörjare. Det är mycket att ta sig an och ganska svårnavigerat. Jag tror det hade gynnat rasen om det fanns mer lättillgänglig info utan krusiduller och behov av forskning. Att den bara finns rakt upp och ner vid ett ögonkast utan att behöva surfa igenom varenda uppfödares hemsida. Jag tror de flesta tycker om sin uppfödare mer eller mindre men om infon vart tydligare och mer lättillgänglig så är jag optimist nog att tro att det skulle ge resultat. :) Det skulle bli svårare att fuska helt enkelt med att få sina valpar sålda genom att säga att de är kanonindivider och aaaldrig vart några problem. Antalet sålda valpar tror jag skulle gå ner hos de kullarna och det skulle bli mer press på uppfödarna att se till att individen inte bara är go och kanon, utan att det finns belägg för det också.

Viccan92
4/28/14, 7:17 PM
#11

Jag var faktiskt på MH i helgen. Tyvärr var det rätt få som gick igenom alla skott. Min grabb gick igenom alla skott med dessutom en 2a och fick otroligt mycket beröm men jag märkte stor skillnad mot de andra. Han var mer framåt och mindre rädd.

Där fanns även en långhårig collie med väldigt lite päls. Enligt min killes ägare var det en collie av klassisk typ. Ett annat ord för bruks antar jag. Den såg ut att vara bygd för arbete. Men ja lite för lite päls för min smak. Min Bambi har lagom tycker jag. Även om ägaren vill ha mer och tror att han kommer få mer.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

.m.m
4/28/14, 11:05 PM
#12

Intressant och höra om dina iaktagelser #11. :)

Upp till toppen
Annons: