Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2399 ggr
Ellenfyrkant
2014-04-18 00:56

Hur mycket pälsvård krävs?

Långhårig Collie. Att man har ett intresse för päls är självklart. Men hur mycket tid tar det och hur ofta? Känns alltid bättre att fråga folk med verkliga erfarenheter än att läsa i en bok. Jag har själv shetland sheepdogs sedan innan, har hört att lh colliens päls är "trassligare", att den innebär mer jobb och inte bara för att det är mer päls. Någon dom har egna erfarenheter av både lh Collie och sheltie möjligtvis? Hur mycket TID lägger ni?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Carro107
2014-04-18 20:12
#1

Jag har haft sheltie och har nu collie och tycker inte att det är någon skillnad på pälsarna. Det finns däremot collies med för mjuk päls och jag kan tänka mig att det är mindre roligt att försöka reda ut den pälsen. Kan inte påstå att jag lägger så mycket tid på pälsvård. Borstar igenom pälsen ca 1 gång vecka när han inte fäller

http://carro107.blogspot.se/

Lavine
2014-04-19 16:10
#2

Jag har haft lh collie och har sheltie nu och tycker det är samma. :-)

Rough
2014-04-25 08:57
#3

En långhårig collie kräver inte mer pälsvård än en sheltie.
Mina hundar (8 st) badar ungefär var tredje månad samt blåses torra med en blaster. Däremellan går jag igenom deras pälsar ungefär 1 ggn/månad om inte något oförutatt har inträffat, eller om någon "lektova" har uppstått.
En ren päls tovar sig inte lika lätt som en smutsig, bara att se till sig själv. Sen krävs det ett bra schampoo. Jag använder Bark to Basic som köps in i dunk, 3,75 l, för 450 kr. Betydligt billigare än att köpa småflaskor, men å andra sidan går det åt en hel del hos mig.
Tid som jag lägger ner på ett bad; ca 1½-2 timmar/hund, helt beroende på om hunden fäller eller inte. En fullpälsad hund tar ca 1½ timme.

Lycka till!

ratuoi
2014-06-04 20:04
#4

Min collie har väldigt annorlunda päls jämfört med de flesta andra collies jag sett. Den är väldigt tjock och fluffig, inte lika tunn och glansig som andras. Jag trodde det var något fel (även fast jag gillar hennes päls mer) men hennes föräldrar har precis likadan päls så jag antar att det helt enkelt finns olika pälstyper. Jag borstar min collie minst 30 minuter varje dag. Ska försöka gå ner till 3 gånger i veckan som tidigare.

Medarbetare på Social fobi iFokus

ratuoi
2014-06-04 21:10
#5

Jag vet att det inte är bra att borsta sin collie för mycket då det sliter på pälsen men det är svårt att låta bli Badar henne gör jag normalt en gång varannan månad, lite oftare nu på sommaren, mest för att svalka henne.

Medarbetare på Social fobi iFokus

Upp till toppen
Annons: