Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 757 ggr
.m.m
2014-05-01 23:48

Kull-tips

Det saknar jag. :) Tips? Motivera gärna varför!

Annons:
Dentaku
2014-05-02 17:32
#1

Det är så svårt att tipsa om kullar, det krävs att man vet lite om vad personen är ute efter för typ av hund, om de kan ta valp när som helst, om de vill ha valp nu eller om ett år, korthår eller långhår osv. Dessutom blir det ett himla jobb om man ska kolla upp vilka vettiga kullar som finns, all statistik och så.

Däremot ger jag gärna mina åsikter om kullar som är aktuella! 🙂

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

.m.m
2014-05-04 09:33
#2

Låter logiskt! :)

.m.m
2014-05-04 10:00
#3

Det ligger en kombination ute nu. Långhår. Ursnygga föräldrar. Faller mig helt i smaken exteriört. På MH går att läsa att jaktlusten förväntas bli låg, vilket jag personligen föredrar. Nackdelen är att allt annat också är lågt. Nån som kan hjälpa mig med resonemanget att man avlar på en tik som präglar sina valpar, som ligger vid 80 på socialitet och leklust? Båda föräldrarna ligger långt under medel på Nyfikenhet/orädsla också. Ska det här gynna rasen att sprida, som det verkar, det som just är problem med rasen så man gör den ännu vekare? Ska en sån kombination ens genomföras? Varför osar detta Back yard breeding, bara med en betald uppfödaravgift till skk…

Dentaku
2014-05-04 16:53
#4

#3 Tragiskt. Jag deltar i debatterna och i de fåtal fall där den här typen av uppfödare ens bemödar sig om att förklara hur de tänker kommer alla möjliga typer av undanflykter:

  • MH säger ingenting om hur hunden är till vardags
  • Hunden hade en dålig dag
  • Collies som avlas för bruks är jobbiga att ha i vardagen
  • En hund blir vad man gör den till och om en hund får rädslor är det valpköparens fel
  • Collien borde inte klassa som brukshund, den är en vallare och vallare SKA var känsliga…

Allt det här är naturligtvis rent skitsnack för att inte behöva konfronteras med det faktum att man har hundar som inte räcker till mentalt. Det värsta är att det är lätt att såna här uttalanden får fäste. Ofta får man höra folk som ursäktar att deras valpar/unghundar är försiktiga eller rent av rädda med "Men det är ju en collie, de ska vara såna". 😕

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

.m.m
2014-05-04 18:12
#5

Jag har hört det sistnämnda tillsammans med (taget i stunden, tex vågar inte gå över golv) "typiskt collie." Detta har gjort att jag gallrat bort rasen i alla år. Nu vet jag att det finns vissa engagerade där ut som kämpar för att vända denna trend. :) Tyvärr verkar majoriteten vara av den andra sorten..? Kan jag pm:a dig Dentaku om några kombinationer som intresserar mig i nuläget, för dina tankar?

Dentaku
2014-05-04 18:24
#6

Absolut! 🙂

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Annons:
Upp till toppen
Annons: