Annons:
Etikettmentalitet
Läst 995 ggr
[Konstig]
5/4/14, 3:35 PM

Aktiv sällskapshund, eller?

Hej, jag har funderingar kring rasen collie! inför framtiden. vad tycker ni? skulle den funka som en aktiv sällskapshund? vad skulle den då kräva av sin ägare för att må bra?

Jag är intresserad av att ta vardagliga långa promenader eller iallafall ganska långa och såklart en hel del rastningar. Förutom det vill jag lära min hund en hel del tricks gärna så många som möjligt även söka lite godis utomhus ibland. Jag har tankar på utställning och agility men har ingen kunskap om det ännu men skulle vilja pröva. jag vill gärna släppa löst i någon rastgård så hunden kan springa av sig lite extra.

Skulle detta funka eller skulle hunden bli alltför understimulerad? vad tror ni? jag undrar bara! bara tankar och funderingar.

Ge gärna tips!

Har hunden stort behov av att valla?

Annons:
JasmiineN
5/4/14, 10:45 PM
#1

Jodå, låter som en Collie absolut kommer trivas av det du hade tänkt dig! Angående vallning, beror lite på vilken uppfödare! Har den föräldrar med stark vallbehov så mår den bra av att få valla antagligen. Så om du vill ha en Collie efter vallbehov så var noga med vart du köper den ifrån. Såklart är det noga i vilket fall, men du förstår :) Min hund har vallat en gång i sitt liv & hon är snart 2år, hon nöjer sig med träning som agility & lydnad samt lite annat smått :) Hoppas du fick svar på dina frågor.

Sajtvärd på Collie

vallhund
5/19/14, 5:31 AM
#2

Finns knappast någon Collie som behöver valla eftersom dom inte avlats på vallanlag sedan förra sekelskiftet ungefär.

Ungefär som Schäfer o Belgiska vallhundar.

Enklare djurhantering kan man använda de flesta styrbara hundar till.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Viccan92
5/19/14, 2:04 PM
#3

En collie skulle absolut passa.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cajolyne
5/22/14, 10:51 PM
#4

Tror att en Collie skulle passa dig jätte bra. 
Om du börjar på valpkurs på brukshundsklubben så får du testa på lite olika aktiviteter som spåra, agility & rallylydnad. De fick jag göra iallafall när jag gick med min valp, säkert olika på alla klubbar.


Turast
5/22/14, 11:21 PM
#5

vi fick prova på rallylydnad, spår och sök :) inte agility eftersom valparna var under 1 år

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Cajolyne
5/27/14, 9:03 PM
#6

Ja vissa hinder fick vi testa som däcket och de vanliga hoppen och tunneln. De sa vilka hinder vi inte fick testa osv.


Annons:
Upp till toppen
Annons: