Annons:
Etikettlånghårig-collie
Läst 5442 ggr
[[Månen@]]
5/27/14, 2:13 PM

sällskaps?

Hej jag vill äga en collie i framtiden och undrar om den rasen nöjer sig med att vara endast en sällskapshund? Jag har en sheltie nu och hon nöjer sig väldigt bra med det. Det är väl dagliga promenader och träning till det som behövs som vardags lydnad och lite roliga trix men den träningen är ju för det mesta bara i början tills dom kan det man vill att de ska kunna. Vad jag har hört så kräver små raser mer motion och klarar mer motion än större hundar? Så antar att collien skulle må bra på de min sheltie får? Det blir ju inte så mycket aktivitet på vintern men på sommaren blir det rätt mycket, men så är det väl för de flesta. En vän till mig letar en sheltie nu och uppfödarna hon kommer i kontakt med säger att om man bara ska ha sin hund till sällskap så får man gå före i kön eller har större chans att få köpa, varför är det så? Gäller det alla raser?

Annons:
[Konstig]
5/27/14, 2:19 PM
#1
Att tänka på - Collie, långhårig

Om du funderar på att skaffa en collie, långhårig, tänk på att…

  • Rasen är stor och behöver ett aktivt liv. Har du tid, plats och ork?
  • Träffa flera vuxna individer från olika uppfödare innan du bestämmer var du ska köpa din collie.
  • Vänd dig till uppfödare som inger förtroende samt är villiga att besvara frågor angående föräldrar och rasen i stort.
  • Ta reda på så mycket det går om föräldrar, deras syskon och gärna längre bak i stamtavlan.
  • Besök gärna rasklubbens webbplats för mer information.

Kopierat från SKK kopahund du kan gå in där och kolla på mer info eller rasklubben många använder collie som en aktiv sällskapshund även om det är vinter måste ju hunden ändå ha mental träning och vanlig motion

Viccan92
5/27/14, 3:31 PM
#2

Tror snarare att det är tvärtom att dem som är aktiva får gå före.

Beror väl lite på hur långa promenader och så. Min collie måste få en långpromenad för att kunna ta det lugnt. Utom nu då det är så varmt. Han nöjer sig med bara promenader men vi tränar ju annat med. Du får ta och kolla efter en mer utställningsavlad collie. Var noga med att träffa föräldrarna och kollar deras MH så du inte får en rädd collie.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[[Månen@]]
5/27/14, 3:54 PM
#3

jag går en timme till nästa två timmar varje kväll, ,men på dagen blir det kortare promenader, kräver de utställningsavlade collie inte lika mycket som de andra?

jag har kollat många MH och det ser inte så bra ut hos de långhåriga:/

[Konstig]
5/27/14, 5:44 PM
#4

Det står samma info om dem korthåriga kopierade bara från långhårig collie info dem är exakt samma vad jag vet förutom pälsen som skiljer dem åt(Tror jag!)

Viccan92
5/28/14, 8:51 PM
#5

Nej det utställningsavlade behöver mindre än de andra. Nej många mh ser dåliga ut ja. Därför är det otroligt viktigt att man är noga med vilken kennel men väljer. Ägaren till min hund är superbra och har bra hundar. Hon får valpar nu ikväll.

http://www.callahorn.se/

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[[Månen@]]
5/28/14, 9:29 PM
#6

Oj vilken päls dom har :) har de mer päls de utställningsavlade?

Annons:
[[Månen@]]
5/28/14, 9:51 PM
#7

vart hittar man flest omplaceringar? vill nog inte bli med valp igen och skulle vilja ta en omplacering där det inte är något fel på hunden utan mer att ägaren inte kan ha kvar den av olika anledningar för en "problemhund" vill jag inte ha

.m.m
6/2/14, 11:22 AM
#8

Blocket har några… men samma där. kolla och fråga massor.

Viccan92
6/2/14, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#6 Det är utställningscolliesar. Vissa har mer och andra mindre. Min har väldigt lite päls men vi hoppas att det blir bättre.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[[Månen@]]
6/2/14, 3:41 PM
#10

#9 va fin :)

Viccan92
6/3/14, 2:07 PM
#11

#10 tack. Var inge vidare bra bild ser jag nu.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[[Månen@]]
6/3/14, 2:37 PM
#12

Inget ansikte men fin kropp :)

Turast
6/3/14, 4:56 PM
#13

Jag tycker inte collie passar som enbart sällskap. Jag tänker då på de bruksavlade, och tycker inte man borde stödja sällskapsaveln då det faktiskt är en brukshund :(

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Viccan92
6/5/14, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här är huvudet. Nu är han en mer moderna collie så han har rätt kraftigt huvud.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[[Månen@]]
6/8/14, 4:47 PM
#15

Åj va fin :)

Upp till toppen
Annons: