Annons:
Etikettlånghårig-collie
Läst 1009 ggr
Wellcraft
6/2/14, 8:35 PM

Något för mig?

Det är snart dags för ännu en hund & jag har funderat ordentligt på två helt (olika) underbara raser, en av dem är lh collie.
Dock vet jag att mentaliteten är lite sisådär och att man självklart måste vara extra noga med uppfödare.
Jag tänkte bara höra med er lh collie ägare om denna ras skulle passa mig.

- Hunden kommer växa upp med två andra hundar, som är riktigt stabila och trygga individer.
- Hunden ska användas som aktiv sällskapshund, ska försöka tävla i lydnad & agility.
- Hunden ska orka hänga med på cykling, långpromenader med mer och i alla fall ha lite "go" i sig.
- Hunden ska vara relativt tystlåten (träningsfråga yes, men vissa raser tenderar att skälla mer än andra).
- Hunden ska fungera med andra djur & barn.

Vissa av dessa punkter jag tagit upp är träningsfrågor, men jag undrar nu generellt.
Vill enbart ha svar från ni som ägt eller äger en lh collie.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Viccan92
6/3/14, 2:08 PM
#1

Allt passar in tycker jag utom det är iaf min collie låter endel. Han skäller inte ofta mer än mot andra hundar men han pratar mycket. Brummar och håller på. Mycket hemtrevligt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

ratuoi
6/3/14, 11:04 PM
#2

Vilken är den andra rasen du funderar på? Har själv en långhårig collie och tycker att det du skrivit stämmer in väldigt bra på henne. Ingenting av det du nämnt (förutom agility) har min collie behövt träna på. Nu kan inte jag tala för alla collies, men min collie är väldigt intelligent och tillgiven. Gör nästan vad som helst för att tillfredsställa mig och är så lydig att man blir gråtfärdig av lycka. En sak som är säker är att skaffar du en collie så har du inte bara en ny vacker och ståtlig hund att skylta med, utan en familjemedlem och bästavän som vill vara med dig överallt och verkligen njuter av varje sekund i ditt sällskap. En underbar vän som skänker dig obeskrivlig glädje för resten av livet men också kräver en hel del tid, kärlek, omsorg och engagemang, precis som vilken hund som helst. Min nästa hund kommer definitivt bli en collie. Jag tror att om man väl haft en collie så fastnar man. Ingen annan ras kan jämföras med en collie, inte i mina ögon i allafall.

Medarbetare på Social fobi iFokus

Wellcraft
6/4/14, 8:06 AM
#3

Tack så mycket för svar!
Förmulerade mig lite dåligt dock, med låta menade jag skälla.
Är van vid prat & snack när det gäller min lagottohane tycker mest det är mysigt, dock vill jag inte ha prat & snack i schäfernivå ;)
Blev riktigt sugen på collie nu.. Det enda denna ras saknar är då skärpan, vilken den andra rasen har så det räcker och blir över (pinscher).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
6/4/14, 10:26 PM
#4

Mejlat lite kennlar nu bara för intressekoll, ni verkar vara trevliga ni colliefolk :)
Blev erbjuden att ringa om en valp som är leveransklar på måndag.. Men fick tyvärr avböja erbjudandet då vi behöver mycket mer tänk & förberedelsetid :(

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Whippet
6/5/14, 8:30 PM
#5

vilken var den andra hunden du tänkte på

I'm out Vilar huvudet i handen

Wellcraft
6/5/14, 10:07 PM
#6

Pinscher som jag skrev.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Upp till toppen
Annons: