Annons:
Etikettpälsvård
Läst 915 ggr
ratuoi
2014-06-05 22:49

Blekt päls

Jag har en trefärgad collie med en hel del grå och blekt päls. Jag har försökt borsta och kamma bort det vilket inte har gett resultat. Jag har nu läst till mig att om en collie har merle genen så bleks pälsen. Min collies mormor är blue merle så det förklarar en hel del. Är det någon fler som har samma "problem"? Sen så är det inget problem alls då hon är den vackraste hund jag vet och jag älskar henne lika mycket oavsett färg på pälsen.

Medarbetare på Social fobi iFokus

Annons:
Sugar Mist
2014-06-05 22:53
#1

För att hunden ska kunna vara merle så måste åtminstone en av föräldrarna vara merle

-

ratuoi
2014-06-05 22:58
#2

Om en/båda föräldrarna har merle gen då?

Medarbetare på Social fobi iFokus

Sugar Mist
2014-06-05 23:04
#3

#2 För att göra en kort beskrivning:

mm = merlebärare(inte merle men bär på merle, tre/två/enfärgad)

Mm= merle.

MM= Dubbelmerle

mm + mm= mm mm mm mm

Mm + mm= Mm Mm mm mm

Mm + Mm= Mm Mm MM MM 

En merlebärare kan endast ge merle med en annan merle, en merlebärare kan alltså inte ge en merlevalp med en till merlebärare.

-

Cahira
2014-06-05 23:07
#4

Tycker det låter som mycket underull jag. Vår tricolor collieblandis blir jättegrå i pälsen när han har mycket underull som sticker igenom, men ett bad med espree shedding solution och mars coat king så är han supersnygg och svart efteråt. Fast det är klart, han är blandis och har inte lika lång päls som långhårig collie så är ju bara en gissning förstås.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tanjis
2014-06-05 23:07
#5

när det gäller welsh corgi cardigans så kan alla hundar, oavsett  färg(dock syns bara det på dom som verkligen är blue merle färgade om ni hänger med) bära på blue merle genen, det är bara tricolor (svart brun vit) hundarna som inte bär på genen. Blue merle är en bleknande gen. Jag vet dock inte hur det är med collies.

Personligen älskar jag blue merle hundar, hag är en blue merle corgi och hon är den vackraste hunden som finns tycker jag, jag är ett ett stort fan utan blue merle

ratuoi
2014-06-05 23:13
#6

Tack för svaren. Jag har en underullskarda som jag kämpat extremt mycket med men det gråa försvinner inte alls. Jag ska testa spree shedding solution och mars coat king om jag hittar det någonstans.

Medarbetare på Social fobi iFokus

Annons:
Cahira
2014-06-05 23:26
#7

#6 Mars coat king KAN skära lite täckhår så du är beredd på det, men är verkligen gudomlig på att få bort underull! Använder den på colliemixen, corgimixen och dvärgschnauzern. Jag har 16 tänder på min har jag för mig. Köpte på häromi vill jag minnas, annars parma.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Turast
2014-06-06 00:23
#8

Min collie (korthår) har grå underull, när han är blöt så ser han helt randig ut 😉På sidan av hans hals ser han brindle ut för underullen sticker fram i "ränder" 😃 

Jag älskar esprees fällschampo ❤️ all fällpäls bara… försvinner😍

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Cahira
2014-06-06 00:32
#9

#8 Eller hur! Det fällschampot är ett måste i mitt hem! 

Och hårfälla i badkaret. 😇

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Turast
2014-06-06 01:02
#10

Ja det är helt amaaaazing!! 😍

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: