Annons:
Etikettmentalitet
Läst 891 ggr
Wellcraft
6/7/14, 6:36 PM

Collie-katastrof

Minns för några år sedan då det var mycket prat om hur katastrofal aveln var på LH collie, hur mentaliteten var hemskt osv. Har hört riktiga skräckexempel & kollat över förskräckliga MH.. Jag undrar, är läget likadant nu eller har det förbättrats? Hur är era LH collies i temperamentet, vill veta allt! :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Turast
6/7/14, 8:51 PM
#1

följer:) 

jag har en kh men det är intressant att höra om långhåren också ju ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Wellcraft
6/7/14, 8:52 PM
#2

#1 absolut! :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Viccan92
6/7/14, 8:57 PM
#3

Nu har jag visserligen fått höra att min collie inte är normal men ändå. Visst han kan vara lite smått rädd för golv och svårt att gå i trappor men det blir bättre. Men annars är han jämt glad och tja helt galen. Han har otroligt mycket energi och arbetsvilja. Hans MH klarade han med bravur. Men som sagt så säger många att han inte är normal.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Turast
6/7/14, 9:01 PM
#4

#0 du får gärna kika in på mironik.se de föder upp både kh och lh (min kommer där ifrån) och de har statistik (från MH) på sin sida som är intressant att kolla på! Både för lh och kh, deras egna hundar och collies allmänt :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Denna kommentar har tagits bort.
Dentaku
7/12/14, 9:37 PM
#6

Det FINNS absolut bra långhårscollie att få tag på eftersom en del uppfödare är noga med att bara avla på hundar med bevisat bra mentalitet - sociala, lekfulla, orädda, skottfasta och med bra avreaktioner.

Genomgående för dessa uppfödare är också att de ser till att så många valpar i varje kull som möjligt blir mentalbeskrivna så att de får en helhetsbild av avelsresultatet. Hundarna de avlar på har dessutom ofta godkänt mentaltest(vilket innebär att de har titeln KORAD om de även har bra exteriör) och resultat från bruks och lydnad. 

Mironiks har redan nämnts, några andra är Springmists, Seamist och Dantos.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Annons:
JasmiineN
7/28/14, 12:35 PM
#7

Min studievägledare på förra skolan har en syster eller släkting som har kenneln Dantos, den är väldigt omtyckt när det gäller sånt.

Sajtvärd på Collie

Upp till toppen
Annons: