Annons:
Etikettlånghårig-collie
Läst 2771 ggr
Viccan92
6/16/14, 1:52 PM

Bildtråd: Rydeen Jeroquee "Bambi"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att jag kunde göra en bildtråd åt vår lilla kille här hemma. Här kommer nog dyka upp någon taxbild med men det får ni stå ut med.

Bambi är en långhårig collie som är född october 2012. Vi är fodervärdar till honom. Han har gått ett underbart bra MH och har fria höfter så nu till hösten ska han nog få bli pappa för första gången.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Viccan92
6/16/14, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bambi och Jason som leker så bra tillsammans.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Viccan92
6/16/14, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är han trött men det händer inte ofta. Det är antingen full fart eller helt däckad som gäller. Finns inget mellanting

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Viccan92
6/16/14, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är han på utställning. Är ägaren som är handler här.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Carro107
6/17/14, 9:59 AM
#4

Inte för att vara elak nu men jag måste fråga vad du menar med ett underbart bra mh?

Tittade på det på avelsdata och han har kvarstående rädsla både på dumpe och skramlet. Tittar man på egenskapsvärderna så ligger han under rasgenomsnittet i allt (nyfikenhet/orädsla, aggressivitet,socialitet,jaktintresse,lekfullhet)

http://carro107.blogspot.se/

Viccan92
6/17/14, 2:27 PM
#5

Ägaren var väldigt nöjd med honom. Speciellt eftersom han fick 2a på skottet. Han var den bästa collien under hela dagen.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cahira
6/17/14, 10:20 PM
#6

Bambi ar sa fin :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cajolyne
6/21/14, 1:01 PM
#7

Du har en sån otroligt fin collie :)


Viccan92
6/22/14, 7:37 PM
#8

Tack. Vi ska ställa ut honom slutet av augusti. Första gången min fästman ställer en hund. Han är redan nervös.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Viccan92
6/22/14, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Mys i soffan

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

ratuoi
6/23/14, 9:03 PM
#10

Jättefin, och väldigt lik min collie :)

Medarbetare på Social fobi iFokus

Viccan92
7/4/14, 11:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Igår blev han badad och gud så fluffig och enkel päls han fick. Hoppas det håller i sig igenom semestern.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Dentaku
7/12/14, 9:31 PM
#12

Tyvärr, något underbart bra MH är det inte, vad ägaren än säger. 4 på kvarstående på både dumpe och skrammel är inte bra och det såg inte så roligt ut i övrigt heller - om han var bästa collien under dagen så är det skrämmande. Men kul att han klarade skotten och han är en jättefin hund!

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Viccan92
7/30/14, 6:30 PM
#13

Nu har han blivit skrämd av en plogbil som nio veckors valp direkt när han kom från uppfödaren därav så räknade vi inte med jättebra där. Tror dock att vi hade fått bättre om vi väntat så han hunnit växa. Han är så valpig ännu. Tanken är att köra MT till våren. Om han nu verkar mer vuxen.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Dentaku
7/30/14, 9:46 PM
#14

Jättebra om han kommer ut på MT, det hoppas jag att fler collie gör! 👍

Fast jag förstår inte hur något som hände när han var 9 veckor gammal har med MH att göra? Förlåt om jag verkar dryg, det är inte meningen. 🙂 Jag är bara väldigt intresserad av collie och mentalitet.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Carro107
7/31/14, 9:21 AM
#15

Jag kan avslöja att min förra collie också blev rädd som valp i hans fall var det en vägskrapa. Han blev så pass rädd att han tog sig ur sitt halsband och sprang på vägen samtidigt som det kom en bil från andra hållet. Han gjorde sitt mh vid 12 månaders ålder och det var inga problem. Med det vill jag säga att det händer att valpar blir rädda men att en valp blir rädd ursäktar inte ett dåligt mh. 

En hund som är stark mentalt kommer över obehag, problemet med många collie är att de inte gör det utan istället bygger på sig.  Att ursäkta rädslor är inget som gynnar rasen.

Din hund var ändå strax över 18mån när han gjorde mh.  Jag hoppas att han blir godkänd på MT

http://carro107.blogspot.se/

Viccan92
7/31/14, 2:14 PM
#16

#14 Vi var rädda att han skulle sticka vi MHt men uppfödaren var nöjd med att han klarade det så pass just vid skramlet. Sedan dess har han varit rädd för plogbil och sopbil. Hade han gjort MHt nu så hade det varit annorlunda. Spökena reagerade han inte alls på. Han satte sig och tittade på husse och undrade vad dem skulle hitta på nu.

Jo jag tror att MT kommer gå bra. Kan inte så mycket om det men jag litar på honom. Han är en härlig hund i många avseende. Han fick beröm på MHt för han var så glad. Han hade roligt liksom. Utom då där han skulle bli rädd.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Dentaku
7/31/14, 4:20 PM
#17

Precis som Carro107 skriver så händer det naturligtvis att valpar blir rädda men om det är så illa att de inte kan avreagera innan de går MH - som ska göras mellan 12 och 18 månaders ålder för att vara rättvisande - så är det inte bra. En mentalt stabil hund kan bli rädd men då avreagerar den också och fortsätter inte att vara rädd för det som skrämt den. Inget moment på MH är till för att hundar SKA bli rädda, däremot finns moment där man beskriver i vilken grad de beskriver rädslereaktioner. 

Både dumpe och skrammel kommer att komma på MT också.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Viccan92
8/2/14, 7:45 PM
#18

#17 Som sagt så är han bättre nu och jag är rätt säker på att han klarar MT. Ägaren själv trodde inte ha klarade det innan vi fick honom. Numera ser hon honom på ett annorlunda sätt. Han har blivit mycket mer självsäker och blir bara bättre och bättre.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Dentaku
8/3/14, 1:45 AM
#19

Det låter jättebra! Lycka till på MT! 🙂

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Viccan92
8/4/14, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här är efter att vi badat så han ser helt knäpp ut.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Viccan92
9/1/14, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Min fästman debuterade igår på utställning med Bambi. Var bara en collie visserligen men min fästman var glad för det. Domaren trodde honom inte när han sa att det var debuten. Jag är så otroligt nöjd och stolt över båda två. BIR med Hp. Oplacerad i finalen men han är ju inte två år än vår lilla kille. Min fästman har fått blodad tand nu så han letar upp flera utställningar som dem kan träna på.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cahira
9/2/14, 12:26 AM
#22

Snygg bild, snyggt jobbat!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Dentaku
9/2/14, 10:54 AM
#23

Grattis!

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Viccan92
9/2/14, 9:54 PM
#24

Tack. Nästa helg så kör vi igen men på en väldigt liten utställning. Vi är ett gäng som tränar utställning i veckorna  och en gång om året arrangeras en för oss. Jag ska låna en tik av Bambis ägare så jag med får ställa ut någon gång. Tyvärr har hon fällt av all päls nu under sommaren men tja vi ska prova iaf.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Viccan92
9/25/14, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Bild från semestern. Vi tältade med båda hundarna. Tur släkten har husvagn iaf.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cahira
9/26/14, 12:03 AM
#26

Mysigt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Viccan92
9/26/14, 1:28 PM
#27

Nja. Båda hundarna ville ju ligga i sovsäcken. Lilla Jason la sig mellan medan stora Bambi mer eller mindre la sig på mig. Jag behövde ju iaf inte frysa.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Cahira
9/28/14, 4:51 AM
#28

Haha det känns igen! Små hundar tror de är stora och stora hundar tror de är små. Jag blir tillplattad både nu och då. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Viccan92
10/22/14, 4:56 PM
#29

I måndags debuterade vi i rallylydnad. En inoffiell bara. 57poäng fick vi och gud så duktig han var runt planen med. Lite gnäll och skäll men inte alls om man jämför med hur han varit förut. Så stolt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cahira
10/23/14, 7:10 AM
#30

Åh kul!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Miner00
10/24/14, 4:12 PM
#31

Vilken fin collie🙂

Viccan92
10/30/14, 4:16 PM
#32

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

JasmiineN
11/12/14, 7:26 PM
#33

Är det ok att låna en bild ifrån denna tråden till avelsarbetet? Eller du vill ha någon speciell? :)

Sajtvärd på Collie

Viccan92
12/12/14, 10:31 PM
#34

Visste inte att du skulle ha en bild med. Är okej så länge du inte lägged ut det på.någon sida.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
JasmiineN
12/17/14, 7:49 PM
#35

#34 Tack! Nej, det hamnar bara hos läraren! 😃

Sajtvärd på Collie

Viccan92
1/3/15, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 Bra.

Har fått hem en till collie från samma ägare som Bambi. Tanken från början var att träna henne men vi är så kära så hon blir nog kvar här.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cahira
1/4/15, 12:56 AM
#37

Grattis till tillskottet! Vad heter hon och hur gammal är hon?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Viccan92
1/5/15, 8:44 PM
#38

Hon heter Vilja och blir 4år i sommar. Drottning här hemma numera.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cahira
1/5/15, 11:16 PM
#39

En drottning med mycket vilja. Perfekt. 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JasmiineN
1/6/15, 5:28 PM
#40

Så skoj! Grattis! 😃

Är färdig med avelsarbetet som din hund är delaktig i, var kul & jobba med det.

Sajtvärd på Collie

Viccan92
1/7/15, 2:10 PM
#41

#40 så bra.

Hon åker hem på lördag. Troligen är löp på gång och med två galna hanhundar på 42kvm så blir det inte så bra. Får se sen när och om hon kommer tillbaka efter löpet.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Upp till toppen
Annons: