Annons:
Etikettlånghårig-collie
Läst 1109 ggr
Bellet
2015-03-24 14:54

Ny hund?

Hej! Vi funderar på att skaffa en hund till och då har vi snöat in oss lite på collies, mer specifikt en långhårig då. Vi skulle ge hen minst 1,5-2 timmars promenad varje dag plus lydnads och agility träning, kanske lite spårning för skojs skull. Jag har också en golden retriever så den får mycket lek. Tror ni det här skulle vara nog för en 'normal' collie? Hur är collies som hundar? Mer specifikt, är dom väldigt sociala hundar generellt? Har dom ofta en 'favoritmänniska'? Sen undrar jag också, eftersom psyket verkar vara lite skakigt och det är extra viktigt att hitta en bra uppfödare;, vet ni någon bra kennel med stabila hundar? Gärna en som väntar/planerar valpar.

Annons:
JasmiineN
2015-03-24 20:50
#1

Vad roligt att du vill ha en Collie! 😃

Absolut funkar de aktiviteterna för denna rasen.

Det är från hund till hund, beror på lite varifrån du köper ifrån. Det är så olika! Därför viktigt att välja rätt, pga mentaliteten framför allt. Min Collie är väldigt social av sig, men hon har sina svagheter också. Men nu under dessa snart 3 åren har hon bara blivit bättre & bättre, starkare självförtroende. Hon är väldigt arbetsvillig men vill lika gärna mysa i soffan också. På min tik märks det att jag & min pappa är favoriterna, men också våra ansikten hon såg först. Jag har med henne överallt varje dag, är ju min hund så brukar bli så då 😉

Dantos kennel rekomenderar jag starkt! Hör massa bra om den, om mentaliteten speciellt, vilket är superviktigt.

Min Collie är inte därifrån utan från Brantastig Kennel. Men där finns nog inga planer än på kullar.

Hoppas du fick några svar på dina frågor iallafall, annars är det bara att fråga på om du undrar annat!

Sajtvärd på Collie

hannapannah97
2015-05-21 11:57
#2

Jag kan också rekommendera Dantos Kennel som JasmiineN skrev. Min bästa kompis har en colliehane därifrån och han är helt underbar, dom har dessutom haft en därifrån tidigare som också han var perfekt i psyket.

JasmiineN
2015-05-21 18:15
#3

Brantastig har en kull som kommer i Juni nu, ifall det kan vara intressant.

Sajtvärd på Collie

Sealle
2015-05-21 18:42
#4

Själv föredrar jag KH Collie, men skulle jag någonsin köpa en LH Collie skulle det vara från Seamist kennel, eller Mironik's. Har hört att de ska vara väldigt bra och de fokuserar på arbetande LH Collies med bra mentalitet. :)

Bellet
2015-05-21 21:49
#5

Oj, sorry för att jag inte svarat! Totalt missat det här. Tack för alla bra tips! Jag tror inte riktigt collie är nåt för mig tyvärr, synd för jag har bara mött trevliga individer.

Upp till toppen
Annons: