Annons:
Etikettlånghårig-collie
Läst 2767 ggr
Riot
4/20/15, 8:33 AM

Kastrera

Hej. Jag syftar mest på er andra Collie ägare i detta inlägg. Har ni erfarenhet av att ha en kastrerad Collie? Har hört både positiva och negativa saker så som att pälsen blir förstörd m.m Stämmer verkligen detta? Hur har era Collies blivit efter kastrering?

Annons:
JasmiineN
4/22/15, 5:45 PM
#1

*följer*

Sajtvärd på Collie

Wellcraft
4/23/15, 11:42 PM
#2

Jag skulle aldrig kastrera en collie om denne inte hade svåra problem med att vara fertil.
Collien är mycket vek och det är allmänt känt att kastrering kan öka vekheten, eftersom könshormoner backar upp självförtroendet.
Dessutom känns det dumt att riskera en helsikes kalufs.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Riot
4/24/15, 7:16 AM
#3

Börjar faktiskt tröttna på att så gott som varje person som svarar här på forumet säger att Collien är en vek ras. Har du själv erfarenhet av Collie? Har du en kastrerad Collie? Min Collie är inte "vek"

kalindas
4/24/15, 7:17 PM
#4

Vekhet blir inte värre bara för hunden blir kastrat. Det är bara en skröna!
Det som händer är att den stress som en del hanhundar har minskar och att de blir lättare att arbeta med.
Om man däremot tror att man ska bli av med alla bekymmer bara för hunden är kastrat så är man fel ute. Däremot så kan det vara lättare att träna bort problem som utfall mot hundar, bilar, cyklar eller annat som hunden fixerar sig vid.
Många brukar säga att efter kastreringen så upptäcker hunden att du finns. Från att gå med näsan i backen till att vända upp huvudet med minen "Där är du ju matte!"
Nackdelar med kastrering kan vara att hanhunden luktar annorlunda, vilket gör att en del fertila hanar tror han är en tik. Är den kastrerade då lite känslig mot kontakt med andra hundar kan det bli problem. Vissa hanhundar kan precis som kastrerade tikar läcka lite urin. Dock väldigt ovanligt.
Pälskvalitén kan ändras.
Fördelar är att hunden ofta blir äldre, finns vetenskapliga artiklar om det och att den slipper den där extra stressen en fertil hanhund ofta kan ha.

Har du en trygg följsam hanhund som inte har några större problem med andra hundar eller saker. Så finns kanske ingen anledning att kastrera. Men ska han inte gå i avel är det ju inget som gör någon större skada heller.

Min Nelson (collie) är ingen hund med superpsyke eller mentalitet. Han är stresskänslig och extremt ofokuserad för att vara collie, säkert pga stressen.
Var diverse andra problem också som sen visade sig vara smärta pga ett jättestor prostatacysta, så han hade blivit kastrat oavsett, men det visste jag inte då.
Bortsett från att han läcker ibland, har det bara varit positiva effekter. Han är lugnare och mer harmonisk. Slår inte över på samma sätt som förr. Kan bryta de beteende som gör att han går upp i stress snabbare och hade jag varit lite bättre på att träna så hade jag säkert fått bort större delen av hans bil rädsla/fixering.
Pälsen är lika fin, men nu är han korthår.

Jag ångrar inte att jag kastrerade honom. Han skulle inte gå i avel och mådde dåligt pga sin stress. Blev bättre mentalt och kan koppla av på ett annat vis.
Visst har jag en mentalt stabil och frisk hanhund så kanske jag hade behållit honom fertil. Men hade absolut inte tvekat att kastrera heller.
Man får gå efter hur hunden mår helt enkelt.

Och som sagt. Hunden blir inte vekare för den blir kastrerad!
Den är lika vek eller osäker som fertil, men kanske döljer det med aggression istället.

/Elisa

Wellcraft
4/25/15, 4:10 PM
#5

#3 Jag har erfarenhet av collie genom min utbildning, av alla de individer jag träffat då jag arbetat som hundtränare och av alla fullförda  mentalbeskrivingar av just collie.
Collien intresserar mig enormt & vekhet är behöver inte vara fel.
Collien är inte vass eller skarp, det är en vek ras & det är knappast något folk bara hittat på. Ibland går vekheten överstyr pga katastrofal avel, ibland inte.

#4 Jag är knappast emot kastrering, men om man tror att man kan kastrera bort problembeteenden så är man fel ute.
Gud vad enkelt det hade varit då ;)
En collie är inte svårfostrad, i första hand så anser jag att man ska träna, förstå & kanske gå lite kurser & vänta lite med att stympa hunden.

Efter att ha sett ett x-antal hundar vars rädslor & problembeteendet förstärkts av kastrering lämnar jag bara ett varningens ord.
För att inte snacka om ett visst antal kastrater av just rasen collie, eller med colliepäls som ser katastrofala ut - dvs mer underull än täckhår - omöjlig att bli av med 🤐

Har man dock svåra problem som inte tycks gå att träna bort (på ett par månader tränar man knappast bort något stort) och som heller inte någon kursledare på ex. BK kan hjälpa dig med, javisst kastrera.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Turast
5/7/15, 8:11 PM
#6

Hej!

Jag har kastrerat min collie, dock är han korthår så pälsen har jag inte märkt något av. Han har bara "ändrats" till det positiva! Jag upplever honom mer "chill" och "nere på jorden" på ett bra sätt. Dessutom har han blivit mer hungrig vilket är bra för oss då han förut inte var godismotiverad särskilt ofta ;) Ett till plus är att han har blivit gosigare, och det är ju mysigt för mig 😍

Jag är glad att jag kastrerade honom även om jag velade rätt länge innan!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Riot
5/7/15, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ozzy vart kastrerad den 29 april så nu har det gått 1 vecka. På måndag ska vi ta bort stygnen och det har läkt riktigt fint. Ångrar mig inte en sekund!

kalindas
5/8/15, 8:59 AM
#8

#6
Har också bara upplevt det positivt. Precis som min kompis vars hane är betydligt vekare än min. Båda har blivit lugnare och gosigare, lättare att få kontakt vid i jobbiga situationer. Stressar ner snabbare.
Nelson läcker ju lite urin då och då, men misstänker det kan ha mer med hans prostatacystor än själva kastreringen.

Tror dock att det är bra om hunden är färdigvuxen innan man kastrerar för att skelettet ska byggas upp rätt.

/Elisa

Cahira
6/28/15, 4:53 AM
#9

Passar Fame ibland som kastrerades som valp och är långhårig collie och hon har inte förändrad päls. Hon har ingen inkontinens och enda som märks att hon är kastrat är att hon har lite plusvikt vid 9 års ålder men det ligger lika mycket på motion och foder som något annat.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Riot
6/29/15, 7:22 AM
#10

Nu har det gått ett tag sedan Ozzy kastrerades och det märks små skillnader. 
Skvätter inte längre, är inte besatt av tikar och är mycket mycket lugnare och har inte alls det där stressbeteendet kvar. Är så nöjd! 
Har inte märkt någon skillnad på aptiten direkt, ej viktuppgång heller, men det dröjer nog ett tag innan sånt märks kan jag tänka mig. Pälsen har inte heller ändrats något än, han är rätt naken nu efter att ha fällt.

Viccan92
8/19/15, 5:35 PM
#11

Hade vår hane inte vart avelshund som hade jag nog velat kastrera honom för han stressar lätt upp och har sedan svårt att gå ner i stress. Vek är han inte för fem öre så kunde han bli lite vek så vore det bara bra för han är lite för  hård för min smak.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Wellcraft
8/19/15, 6:52 PM
#12

#11 Är det bra avelsmaterial om hunden har problem med stress, i den mån att man vill kastrera?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Viccan92
8/21/15, 7:36 PM
#13

#12 Jag är bara fodervärd så har inget att säga till om.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
JasmiineN
8/21/15, 10:15 PM
#14

#12 & #13 Precis, som fodervärd har man inte direkt sista ordet. Så lite svårt där! 🤔

Sajtvärd på Collie

Viccan92
8/25/15, 4:49 PM
#15

#14 Jo är ju så. Samma sak med tiken. Hade helst inte velat ha henne parad men som fodervärd är det inget jag kan göra åt saken.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Wellcraft
8/25/15, 9:12 PM
#16

Ja då är det ju en anna femma & ansvaret ligger därmed hos uppfödaren.
Undrade bara, blev nyfiken.. :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Viccan92
8/27/15, 2:56 PM
#17

#16 Jo är ju så. Hon tycker själv att hanen är lite väl hyper. Är ju därför vi har honom som kan låta honom få utlopp för all energi. Så han ska bara paras med lugnare tikar.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: