Annons:
Etiketthäsla-sjukdomar
Läst 1047 ggr
Cahira
2015-06-28 02:42

Höftdysplasi

Skulle vilja prata om HD här på sajten. Brukar vara hundvakt åt en 9årig collietik som har en väldigt dålig höft och hon får tillskott när hon är här för bättre rörlighet.

Hur ser ledstatusen ut hos era hundar? Hur hanterar ni det om det är en sämre höft?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
JasmiineN
2015-06-28 02:47
#1

Min 3åring har B-höfter så hennes är helt ok! Vi tränar & tävlar.
Min andra är bara 9 veckor, så återkommer vid 1års åldern när hon är röntgad.

Vid sämre höft är det rätt mycket att tänka på, man kanske inte kan träna/tävla vissa saker så mycket som man tänkt. Agility är ett bra exempel på det. Sen det där med att hoppa/studsa, ner från soffor & sängar osv. Det är mycket vardagliga saker som man bör se över.

Sajtvärd på Collie

Cahira
2015-06-28 03:36
#2

Ja hon är lite överviktig dessutom vilket är ett big no no men ägarna verkar inte så kunniga på dysplasi. Jag gav henne höfttillskott som gjorde henne rörlig igen och ägarna blev jätteglada att få hem en gladare hund än de lämnade så de fick tillskotten också så jag visste att de fortsatte med dom. 

Jag skulle tippa på att hennes höft är C eller D, andra är okej. Men vikten ställer till det.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JasmiineN
2015-06-28 03:52
#3

Lite mindre roligt & höra! Men det finns mycket kul & göra med en hund som har sämre höfter ändå, tur det 😉

Sajtvärd på Collie

Cahira
2015-06-28 04:18
#4

Ja hon är 9 så hon är mest en "lallarhund" men med bus med mitt gäng tror jag hon musklade på och tappade nåt halvt kilo eller något för hon studsade och hoppade när hon träffade sina ägare och det hade hon inte gjort på flera år. :) 

Synd att bilderna är på fel dator!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Viccan92
2015-08-19 17:36
#5

Hanen har A och tiken har B. Inga problem här inte.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Turast
2015-08-19 20:02
#6

Jamie har A och B

Hans armbågar är skräp däremot :(

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Dentaku
2015-08-20 14:21
#7

Mina har B respektive A. Dessutom är kullarna de kommer från så väl utvärderade det bara går vad gäller höfter! Förutom de två hundar som exporterats utanför Norden samt den hund som avlivades innan det var dags för röntgen har ALLA helsyskon/kullsyskon till båda mina hundar röntgats! Alla med A som resultat. 

HD är knappast ett problem hos korthåren men det har tyvärr dykt upp några ED-fall(även om det inte heller är särskilt vanligt).

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Dentaku
2015-08-20 14:23
#8

#6

Det är så himla trist med ED:n i kullen Jamie kommer från. 😕 Det är synd att det bara är vissa uppfödare som är seriösa nog att röntga även armbågarna!

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Turast
2015-08-20 18:02
#9

#8 ja jättetrist att det blev så

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: