Annons:
Etikettlånghårig-collie
Läst 1896 ggr
Endezeichen
2015-07-16 22:05

Colliens temperament

Förr fick man höra om saker såsom golvrädsla osv gällande collies. Har det blivit bättre idag? Ser att man mh-testar lite nu och enligt rasstandard ska de inte vara rädda eller aggressiva.

Annons:
Carro107
2015-07-18 07:10
#1

Golvrädsla finns det kvar i rasen, om det blivit bättre kan jag inte uttala mig om. Nu är inte det något som syns på ett mh så man får lita på att uppfödaren är ärlig.

För att valparna ska kunna bli registrerade så krävs det att föräldradjuren har känd mental status så alla hundar som ska gå i avel måste göra mh. Sedan så finns det även uppfödare som anordnar kull mh. Ett hyfsat nytt "verktyg" för att se enskilda hundars mentalitet är mentalt index, fördelen med det är att indexet räknas ut genom att titta på den enskilda hunden och hundens släktingar. Vilket innebär att om det bara är en hund i en kull som har gjort ett bra mh medan resten är rätt dåliga så blir indexet inte så högt som om det hade blivit om alla i kullen hade legat mer jämt.

http://carro107.blogspot.se/

JasmiineN
2015-07-29 20:41
#2

Som ovanstående säger, det finns kvar… & jag har faktiskt hört att det har blivit lite bättre genom åren! Men kan inte själv uttala mig 🙂

Sajtvärd på Collie

Viccan92
2015-08-18 18:23
#3

Min hane har golvrädsla och känner fler som har det så jo finns kvar gör det. Min hane tvingar sig själv att gå tills han inte är rädd längre. Brukar räcka med 30min så är han klar. Han får jobba med det själv.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Belphi
2015-08-19 13:58
#4

Golvrädsla fick jag höra en hel då jag läste på om collien, men kan säga att min hane inte är rädd ett skvatt, han glider runt på golven på mitt jobb som ingenting (som är extremt halkiga) 😉Rädd är han inte heller utan nyfiken och vill undersöka - helt underbart! 

Mycket ligger i vilken kennel du köper valp ifrån, så är man bara noggrann på den punkten så är det nog inga problem med rädslor osv.

Upp till toppen
Annons: