Annons:
Etikettövrigt
Läst 881 ggr
Belphi
8/20/15, 1:45 PM

MH

Nu ligger det visserligen ca ett halvår in i framtiden innan jag kommer gå MH med Riley men kände plötsligt en väldig nervositet över det hela. Idag är han ju nästan 11 månader (ca en vecka kvar) och unghund med allt vad det innebär. Men men… Reagerade era hundar som ni förväntade er? Blev ni överraskade på något vis, och då positivt eller negativt? Var ni också nervösa inför MHt och hur gjorde ni för att bli mindre nervösa?

Annons:
Dentaku
8/20/15, 2:13 PM
#1

Det bästa sättet att minska nervositeten är att tänka att man går där ifrån med samma hund som man kom dit med. 🙂 MH är inget test utan bara en beskrivning av hur hunden är mentalt. Om det visar sig att hunden har stora kvarstående rädslor, inte klarar skottet eller rentav blir så belastad att man måste bryta beskrivningen ska man förstås inte avla på den men det betyder inte att något annat förändrats.

Min äldsta hund förvånade mig genom att skälla konstant mot spökena, han hade  tidigare aldrig skällt mot något annat än andra hundar och är överlag en väldigt tyst hund. Han gjorde ett väldigt bra MH utifrån rasprofilen.
Min yngre hunds MH var också bra med undantag för att han tyvärr har dålig kamplust. Han förvånade mig positivt vid spökena eftersom han var så cool. Jag trodde att han skulle bli rädd men han brydde sig inte om  att ens agera förrän de började komma nära och sedan behövde han knappt hjälp för att gå fram heller.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Belphi
8/20/15, 2:35 PM
#2

Ja, jag får försöka tänka så helt enkelt, inte det lättaste trots allt. Jag hoppas ju så klart att MHt kommer gå "bra". Mest orolig är jag nog över overallen och spökena, samt skott, skrammel, sånt som låter. T.ex när kylskåpsdörren damp i ner i stengolvet så skulle han ju dit och kolla. Helst sticka nosen i allt.

Läser ju ständigt om MH osv, men stundvis känner jag att jag inte riktigt vet vad som är acceptabelt för en collie? Har läst rasprofilen men känns som om det inte går in ibland.

JasmiineN
8/21/15, 10:17 PM
#3

Min stora tik har gjort det, den lilla ska i framtiden såfort det är dags.
Jag kände på mig nånstans att det inte skulle gå riktigt bra, men det gick faktiskt värre än förväntat, så lite ledsen blev man allt! Skulle avlas på egentligen, var det tänkt. Får se vad den lilla har & bjuda på sen!

Sajtvärd på Collie

Belphi
8/27/15, 4:07 PM
#4

#3 Nej usch, det är lite det som jag är orolig för, att vi kommer dit och det går skit 😕Hoppas det går vägen med din lilla!

Dentaku
8/28/15, 11:39 AM
#5

#2

Att din hund vill komma och kolla när något låter känns ju bara positivt! Nyfikenhet är en jättebra egenskap. 🙂

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

JasmiineN
8/29/15, 12:17 AM
#6

#4 Min lilla är tvärtom mot min stora, helt olika hundar! Så nånstans, så tror jag, att den lilla kommer klara det. Hon har visat bra hittills iallafall.

Sajtvärd på Collie

Annons:
Belphi
8/31/15, 7:54 AM
#7

#5 Han är i och för sig en väldigt nyfiken individ, alert och säker i sig själv för det mesta, så det kanske går vägen, med andra ord?

#6 Det låter ju jättebra! Känner igen det där lite, mina föräldrar har nyligen skaffat valp, lh collie de också! Och samma uppfödare, men deras valp är hur annorlunda som helst. Blir rädd för saker och springer och söker skydd. T.ex smällde något till och valpen for in och gömde sig under deras säng, kan inte komma ihåg att Riley någonsin gjort något sådant. Men skillnad är det på dem definitivt.

JasmiineN
9/4/15, 5:05 PM
#8

#7 Ja precis, lustigt!

Sajtvärd på Collie

Upp till toppen
Annons: