Annons:
Etikettmentalitet
Läst 1095 ggr
Carro107
2015-09-09 17:53

MT avklarat

För mig har det alltid varit viktigt att gå mh och mt med hundarna. Med tanke på att min pälsapa blir 4 i feb så började tiden för att gå mt att rinna ut.  Så i sön gick färden 15 mil enkel väg till en brukshundklubb. Jag åkte dit med vetskapen att det var 70% chans att han inte skulle bli godkänd. Då kan man fråga sig varför jag ändå åkte och anledningen är rätt enkel. Mentalitet och hälsa är viktigt för mig och kan jag bidra till att skapa en hyfsad bild av hur det ser ut i rasen så gör jag det.

Nu gick det som jag anade, han blev inte godkänd. Det var inte något som jag blev besviken över eftersom jag hade det på känn. Jag har levt med honom i några år och vet vilka svagheter och styrkor som han har. Han är en rolig och fantastisk hund men han har även brister och det syntes på MT.

Anledningen till att jag skriver det här är helt enkelt för att visa att jorden går inte under om hunden misslyckas på mh/mt. Det är samma hund som före beskrivningen/testet och en älskad  familjemedlem.  Det finns ingen anledning att vara orolig inför mh/mt.

http://carro107.blogspot.se/

Annons:
Dentaku
2015-09-12 13:21
#1

Jättebra inlägg! Jag kommer också ta ut min hund på MT nästa år trots  att jag är tämligen säker på att han inte kommer att bli godkänd eftersom han inte kommer att kampa med en främmande person. Däremot tycker jag att det är jätteviktigt att se hur han utvecklats mentalt på övriga bitar! Tyvärr är det ju rätt många individer i rasen som blir sämre med åren i stället för bättre, så jag tycker att så många som möjligt ska mentaltesta sina collie.

Vill du berätta mer detaljerat hur det gick för er?

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Carro107
2015-09-12 19:43
#2

Absolut kan jag göra det.
Han har alltid haft svårt för okända människor, en del går det bra med på en gång och andra tar det en stund innan han accepterar. Nu beslutade han sig från start för att tl var en läskig människa. Jag var lite oroad att de skulle bryta på en gång men så blev det inte. När det var dags att leka ville Lexus varken leka med mig eller tl. Det förvånade mig för jag hade räknat med att han i alla fall skulle leka med mig. Resultatet av första delen blev därför bara 40poäng.

Resten gick i stort sett som jag hade räknat med. På en del delar så låste han sig och stod mest och gapade. Det är ett beteende han har haft sedan han var liten så jag har blivit van att säga till honom att det räcker. Nu råkade jag säga till honom på mt när det räckte med gapandet och det fick domarna att se att han kan släppa saker bara man säger till.  (Givetvis ska man inte säga något men det gick på rutin för mig. )Jag trodde inte att han skulle ta sig förbi "gubbarna"och komma till mig men han tog sig förbi ett par och glömde sedan bort att han skulle till mig så jag fick ropa på honom.

Sammanfattningsvis så blev det dåliga poäng (del två) på Social självsäkerhet, Socialt samspel, avreaktion, nyfikenhet och tråkigt nog på skott.
När det gäller skott förstår jag inte alls. Han reagerade redan på skott när en annan hund gick sitt mt och vi väntade på vår tur att gå banan och skott har han aldrig reagerat på tidigare. Hörs rätt bra här när någon jagar eller övningsskjuter och då låter det bra mycket mer än på mh/mt.  Så det blev jag väldigt förvånad och förvirrad över.

Det positiva som jag tog med mig var 4:or på minnesbilder och aggressivitet. Och 3:or på social nyfikenhet, handlingsförmåga och anpassningsförmåga.
Nu finns det säkert någon som läser här och funderar på varför i helvete jag är nöjd med treorna. Anledningen är enkel, jag vet hur min hund är och det är bra för honom.

Del två blev det 214 poäng på, så på hela MT fick han 254 poäng

http://carro107.blogspot.se/

Dentaku
2015-09-12 22:33
#3

Tack för sammanfattningen! Jag förstår precis hur du tänker, vet man vilka svagheter ens hund har så vet man också vad som är bra för just den individen. 🙂

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: