Annons:
Etikettutställning
Läst 1714 ggr
_Spike_
2016-07-11 10:56

Ställa collie med ståöron

Hej ! Jag undrar om någon här ställt collie med stå öron hur det brukar gå ? Jag vill bara få en bedömning av min men den har ståöron , men tycker de känns onödigt om hon inte kommer få någon kritiklappen och bara åka ut. Jag vill veta hur hon ser ut i övrigt och nöjer mig med den inviduella bedömningen förstår att hon inte kommer gå vidare .

Annons:
Carro107
2016-07-11 11:19
#1

Gör en exteriörbeskrivning istället om du vill veta hur hon ser ut i jämförelse med standarden. På en exteriörbeskrivning går beskrivaren igenom hunden noggrant och du får efter beskrivningen ett protokoll så här ser/såg protokollet ut (osäker på om det kommit något nytt de senaste åren)

Jag är ungefär lika road av utställning som att skutta runt på glas så ingen collie jag ägt har ställts ut. Min förra blev exteriörbeskriven, han hade öron som stod rakt upp ingen ansats till tipp på dem alls

http://carro107.blogspot.se/

_Spike_
2016-07-11 11:55
#2

Okej , får kolla upp detta ! Verkar ju himla bra :)

Belphi
2016-07-12 09:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Som #1 säger, gör en extriörbeskrivning istället. Dels ger den mer, och du får en ärligare chans än om du åkt på utställning. Och så slipper man höra hur "fel" ens hund är för att den har ståndöron. 

Jag gick exteriör min unga hane för någon vecka sen, han ser ut såhär: Dvs inget tippande alls på öronen. Han fick faktiskt GK på sin exteriör också. 😉

_Spike_
2016-07-12 13:32
#4

Så fin !!:) Ja , de låter bättre att göra en sån beskrivning. Min moster har en sheltie med ståöron , hon har aldrig vågat åka på utställning . Finns de även möjlighet för sheltie att göra en sån beskrivning tro eller är de bara brukshundar som får göra de .

Viccan92
2016-08-07 19:48
#5

Du åker inte ut för att du har ståöron. Är ju rätt vanligt. Vår hane har ett öra som står upp men han har faktiskt väldigt sällan fått någon domare som sagt något om det. Så tror det beror mer på hur hård domaren är. Ibland hjälper det att sitta och massera öronen innan man går in i ringen.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: