Annons:
Etikettövrigt
Läst 2653 ggr
elin147
2019-05-21 22:04

Konfirmation

Hej! Jag har ett problem. Nästa år kommer jag konfirmeras. Det är en tradition i min släkt att konfirmeras. Jag vill inte konfirmera mig för jag tror helt enkelt inte på kristendomen (eller någon annan religion förövrigt) och jag känner verkligen ingen som kommer göra det. Jag pratade med min mamma för några dagar sedan om det och hon blev jätte besviken. Nu för nåt tag sedan sa hon att hon pratade med min mormor och hon hade nästan börjat gråta. Jag känner mig som en ända stor besvikelse. Känner väldigt stor press och ångest (som jag i vanliga fall kan ha, men i detta fallet har blivit mycket värre) pågrund av det här och vet ärligt talat inte vart ja ska ta vägen. Vad ska jag göra?

Annons:
Sindri
2019-05-21 22:39
#1

Visst kan man ibland bjuda på att göra små saker som betyder mycket för andra människor. Men att konfirmera sig mot sin vilja hör absolut inte dit. Här är det ju helt uppenbart att du absolut inte skall göra det.

Det är ju ett tag dit och jag hoppas att din släkt kan visa den tolerans som kristendomen säger sig stå för.

Tycker alla i din släkt likadant? Har du äldre syskon eller kusiner som konfirmerat sig? Eller sådana som "sluppit undan". 
Endera är din släkt bara väldigt traditionsbunden och gör saker för att det socialt sett ser bra ut, eller så är de verkligt övertygade kristna.
Är det det senare så är de väl i så fall mer upprörda över att du inte är troende än att du inte vill konfirmeras. Vill de bara hålla upp en fasad, eller tradition så är ju det sorgligt. 

Hur som helst så skall du försöka få till stånd en diskussion om saken. Du kanske kan hitta någon i släkten som stödjer dig?

Men - en utgångspunkt är ju att fråga om de verkligen vill att du skall vara en hycklare.
Fråga dem vad det är som är så viktigt för dem. Religion, tradition, socialt liv?

Konfirmationen var ju förr en sorts inträde i vuxenlivet, eller kalla det mogenhetsexamen. Pojkar gick i kortbyxor och fick sina första långbyxor i och med konfirmationen. I de flesta kulturer har det alltid funnit ett sorts initieringsrit i vuxenlivet.  I och med att kyrkor och präster fick större makt, kom det att handla om religion.

Om det är så att släkten helt enkelt bara vill ställa till med fest till din ära och visa upp dig så finns det faktiskt borgerlig/humanistisk/sekulär konfirmation. Konfirmation betyder bekräftelse och man kan se det som en bekräftelse att man är på väg in i vuxenlivet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sekul%C3%A4r_konfirmation

http://humanisterna.se/konfirmation/

Be dina föräldrar och övrig upprörd släkt att läsa på. Det vore trevligast att ni alla kunde komma överens om någon lösning.

Upp till toppen
Annons: