Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 5168 ggr
Sealle
2015-05-08 17:13

Bi blue collie?

Håller på och fördjupa mig i färggenetik och upptäckte nyligen färgen bli blue merle, alltså blue merle utan tantecken. Tycker det är en grymt snygg färg som jag vet finns hos Sheltie, Aussie och Corgi Cardigan, men jag undrar om den finns hos LH/KH Collie med? 

Eftersom de kan vara blue merle så borde de väl kunna vara bi blue också ..? Det verkar som att få fram bi blue så måste man korsa en svartvit hund utan tan-anlag med en bi blue-hund, enligt denna hemsida med Colliens färger så kan de vara svartvita (och därmed också bi blue och andra färger jag inte tidigare sett på en Collie). Vad tror ni? Är det en möjlig färgkombination att hitta i Sverige eller är de bara godkända i utlandet? Någon som har koll? 🙂

Annons:
kalindas
2015-05-08 17:50
#1

Med risk för att ha fel så tror jag att det bara finns de tre varianterna sobel, trefärgad och blue merle godkända i Sverige.
I USA vet jag däremot att där finns de alla möjliga färger. Skulle tro att vill du ha en hund med den färgen så är det nog där du ska leta. 🙂

/Elisa

Sealle
2015-05-08 18:00
#2

#1 Så är det säkert! 🙂 Finns det någonstans så är det väl i USA … :P Någon gång i livet kanske, man blir nog mycket jobb för en så ytlig grej som en färg. 

Hittade för övrigt en länk med målningar/bilder på Collie från "förr i tiden":
http://www.clos-des-castagniers.com/smoothcollies/antique.php

Var några intressanta färgkombinationer där med, sen vet man ju inte hur exakta det är pga att det är målningar men ändå!

kalindas
2015-05-08 19:25
#3

Här finns lite collie varianter. Även sett de med vitt huvud.
http://www.colliedog.org/P_/CLR/ColorMAIN.html

/Elisa

Dentaku
2015-05-09 22:05
#4

Jag är väldigt intresserad av färggenetik. Har aldrig sett någon renrasig collie utan tantecken - på hemsidan du länkade till angavs inga stamtavlor så det är svårt att avgöra och en "shelter dog" är jag väldigt skeptisk till om den är renrasig.

Om tantecken saknas hos dessa raser är hunden genetiskt recessivt svart(med vita tecken då), tantecken är dominant så anlaget för recessiv svart kan ligga dolt men med tanke på att det inte dyker upp collies som är recessivt svarta(med eller utan merle) så är det mycket tveksamt om det anlaget finns hos rasen.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

kalindas
2015-05-10 00:35
#5

#4
Om det var sidan jag länkade till så sökte jag bara på collie och färger just för att jag vet att USA har många fler godkända färger på collie. Sen om just de hundarna hade stamtavlor eller ej, det kollade jag inte.

/Elisa

Dentaku
2015-05-10 00:39
#6

#5

Nej, det var sidan TS länkade till som jag menade. 🙂 USA godkänner ju även "vit" collie(genetisk piebald i stället för irish spottet som är det vanliga) och det anlaget finns definitivt hos renrasig collie.  Sable merle förekommer här men är sällsynt eftersom alla soblar från en parning mellan sobel och merle avelsspärras.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Annons:
kalindas
2015-05-10 08:45
#7

#6
Ok. Jag såg inte ens att det var en länk där.  🙂

/Elisa

kalindas
2015-05-10 08:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har ju själv en kille med en färg som många tycker är vacker. 🙂
Han är väldigt mörk och varmröd skuggad sobel.

/Elisa

Sealle
2015-05-10 10:31
#9

#8 Gud så snygg! Vad står han som för färg (utgår ifrån att han har stamtavla)? Räknas det som ett färgfel/är det en ovanlig färg eller är det vanligt? Känns som om man ser fler KH trefärgade och blue merle än sobel.

kalindas
2015-05-10 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9
Han är renrasig och han är sobel. Inget färgfel bara olika nyanser. Han är skuggad sobel vilket gör honom lite mörkare.
Det finns en del soblar på korthåren, men av någon anledning så ser man de mer på utställning än i bruks. Men tricolour och blue merle är det nog fler av.

/Elisa

Sealle
2015-05-10 12:11
#11

#10 Mycket tjusig 😍

Dentaku
2015-05-10 13:12
#12

#8

Jättevacker sobel! Sällan man ser så mörka tycker jag och på korthår blir det ju extra tydligt.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Turast
2015-05-30 21:56
#13

Men vilken fin kille du har! Jättesnygg färg verkligen 😍 Aldrig sett en så mörk sobel!

Följer diskussionen då jag tycker genetik är riktigt spännande 😊

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Sealle
2015-05-30 22:13
#14

#13 Men ellerhur!

Jag tycker det är spännande att USAs färger kan skilja sig så mycket från Sverige och t.ex. UK. Är medlem i lite KH Collie sidor på FB och där dyker det upp en del bilder på "vita collies" (med färgade huvuden och enstaka fläckar) och harlequin collies (fläckiga, ser ut som våra övertecknade).

Har också sett en del "sable merles" vilket förvirrar mig eftersom jag trodde merle var dominant och därför gjorde så merle-genen inte syns, eller ev bara syns genom blå ögon.

Inte toppenbilder men det är liksom mörkare fläckar i sobelfärgen:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/3c/97/26/3c9726c98706b3d792d7937013697c15.jpg
http://www.glacialacres.com/images/Puppies_20051227/Marla%20right.jpg

Dentaku
2015-06-01 12:33
#15

Merle påverkar bara svart färg och det är därför den syns så dåligt på sobel - det är bara de skuggade områdena på sobelfärgade hundarna som bleks och blir merlefläckiga. Det är anledningen till att alla soblar som föds ur en parning mellan en sobel och en merle beläggs med avelsförbud här i Sverige. Om en sobel med merleanlag har väldigt lite svart så kan det vara svårt att se att den är sobelmerle och då riskerar man en framtida dubbelmerleparning.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Achatina
2015-06-28 04:18
#16

#4 Tan är recessivt, atat … Och syns bara om hunden också har kk. Men det är nog domintant i rasen, att alla hundar eller majoriteten är atat kk.

Dentaku
2015-06-28 15:19
#17

#16
Nej, atat är visserligen recessivt gentemot  sobel ayay men det är dominant över recessivt svart, aa, som är den gen som ger bi colour-färgen hos t ex shetland sheepdog.  Alla collie har kk, dominant svart, K, förekommer inte i rasen. På samma sätt förekommer bara EE eftersom det varken finns helröda hundar utan svart(ee) eller hundar med mask(EmEm, EEm eller Eme).

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Dogsan
2016-11-25 09:09
#18

Bi-merle är godkänd i Sverige men inte endast svart och vit. Dock enligt rasstandard är inte stora svarta fläckar att föredra /Blue merle: Övervägande klar silverblå, fläckad och marmorerad med svart. Djup färg i tanteckningen föredras, men avsaknad av tantecken är inget fel. Stora svarta fläckar, skiffergrå färg eller rostig färgton i täckhåren eller underullen är absolut inte önskvärt/ Sobelmerle är inte tillåtet i Sverige då vi inte avlar på avkommor från en sobel och merle kombination. Risken att dubbla merleanlaget är för stor och dubbelmerle är letal.

Vildblommans
2017-09-04 19:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

Blue Merle (min älskade pojke Sickan)

Sobel (min älskade kung Harry)

Upp till toppen
Annons: