Presentation! :)
Kul med Collie iFokus! đ
Jag ska vÀl presentera mig eftersom jag antagligen kommer hÀnga hÀr rÀtt mycket. :)
Jag heter Miriam, Ă€r 16 Ă„r gammal och bor i Stockholm. Ăr djurnörd ut i tĂ„spetsarna och att trĂ€na hund Ă€r rent ut sagt det jag lever för. :) Jag ska börja pĂ„ Forshagaakademin (ofc hundsport inriktiningen) till hösten och flyttar dĂ„ hemifrĂ„n *lÀÀÀngtar!* Som person skulle jag beskriva mig vara aktiv, rak, Ă€rlig, vill alltid ha nĂ„got att göra och full av Ă„sikter som jag mer Ă€n gĂ€rna delar med mig av.
Jag Àgs av tio tamrÄttor, en gammal mushane och mina tvÄ hundar.
Hundarna dÄra, ena Àr en sjuÄrig cavalier vid namn Simon och den andra Àr min KorthÄriga Collie pÄ sjumÄnader som heter Castor.
Castor (Eyes Delight Hunting Hawk) Àr helt fantastisk enligt mig! Han Àr verkligen precis det jag vill ha i en hund nu. Han Àger en massa trÀningsvilja och glÀdje. Han Àr lÀttlÀrd, kotaktsökande, signalkÀnslig, matgalen, följsam, mjuk, har kamplust som en malle och Àven en bra pÄ- och avknapp!
Hittills har han varit vĂ€ldigt stabil utav sig och inte visat nĂ„gra rĂ€dslor. :) Han tar allt med lek och positivitet, men vill gĂ€rna att jag tar första steget och visar att allt Ă€r okej i ovanliga situationer innan han vĂ„gar vara sitt vanliga busiga jag. Det enda negativa jag kan sĂ€ga Ă€r att han Ă€r lite vĂ€l vek, bara man höjer rösten ska han huka sig ner, lĂ€gga öronen bakĂ„t osv.. Annars sĂ„ gĂ„r han lös överallt och lĂ€mnar inte min sida utan godkĂ€nnande. Ăn sĂ„ lĂ€nge leker vi mest och trĂ€nar in en bra grundlydnad men planerna Ă€r att vi i framtiden ska ut och tĂ€vla i lydnad, bruks (spĂ„r) och rallylydnad.
MÄste Àven sÀga att jag Àlskar rasen och det blir helt klart fler collies i framtiden! :)
SajtvÀrd för Valp & unghund
Mvh Mika
Ă h, vilken intressant lĂ€sning! VĂ€lkomna! đ
SajtvÀrd pÄ Collie
#1 Tackar! đ
Mvh Mika
VĂ€lkommen :)
#3 Tack!
Mvh Mika
vad roligt att du ska gĂ„ hundlinjen! Det gĂ„r jag (började i höstas) och det Ă€r det bĂ€sta jag gjort! SĂ„ himla kul och man lĂ€r sig massor! đ
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte pÄ salamandern. Den sover.
#5 LÀngtar enormt till hösten! Bara att kunna kombinera skolan med mitt största intresse lÄter rÀtt fantastiskt! Har du med Jamie i skolan och om hur fungerar det?
Mvh Mika
Har redan skrivit lite om mig redan men tÀnkte skriva lite mer om mig sjÀlv.
Mitt namn Àr Caroline och Àr född 91 och bor i SkÄne tillsammans med min familj. Jag har en egen hund som heter Tyson som Àr en blandras 50% jÀmte, 25% Watchel & 25% Springer spaniel. Vi trÀnar mest lydnad och spÄr. Vi har gÄtt Valpkurs & AllmÀnlydnad 1 pÄ brukshundsklubben & sen har vi gÄtt grundkurs & FortsÀttnings kurs pÄ Berras hundÀgarskola. I vÄr Àr det tÀnkt att vi ska gÄ en aktiveringskurs.
PÄ fritiden sÄ jobbar jag pÄ ett hunddagis som ligger utanför Kristianstad som heter Lottas hunddagis. Jag har varit dÀr sedan 29 april 2013. NÀr jag inte Àr dÀr sÄ Àngar jag mig Ät Smycketillverkning & Fotografering. Nu i 2014 tÀnkte jag lÀsa en hunddagis utbildning och sedan blir det kanske en hundskötare utbildning. I framtiden vill jag starta ett hunddagis men min kompis Jasmine som Àr Medarbetare hÀr pÄ Collie i fokus.
Jag hoppas att ni kommer trivas hÀr pÄ Collie iFokus!
#6 Japp han Àr med varje dag! Vi har ett hundstall dÀr varje hund har en egen box som man inreder efter hundens egna behov. Han Àlskar sin box och har inga som helst problem med att vara dÀr fast han Àr sÄ ung! (Min lÀrare Àr alltid i nÀrheten av hundstallet sÄ hon gÄr nÄn runda och kollar till dem nÀr vi Àr pÄ "vanliga" lektioner. Vi skolar alltid in hundarna efter lov och sÄ och nya hundar skolas in i en vecka sÄ att de verkligen fÄr en bra kÀnsla av boxen och stallet och allt :)
Vi har vissa kriterier som hundarna mÄste klara av för att fÄ vara dÀr annars kan lÀraren stÀnga av hunden, detta för alla hundars lugn och sÀkerhet :)
#8 Det lÄter ju jÀttebra. :) Hur stora Àr boxarna? Vilken skola gÄr du pÄ och varför valde du just den? Hoppas inte det blir jobbigt med mina frÄgor.. :/
Mvh Mika
#9 nej det Àr bara kul att berÀtta :) Boxarna Àr lite olika stora eftersom man aldrig vet vilken storlek pÄ hund det kommer, Jamies Àr nog 2x2.5 m (men jag Àr sÄ dÄlig pÄ mÄtt sÄ det kan sÀkert vara större!) men de har iallafall godkÀnda mÄtt förstÄs! och vissa boxar till de lite större hundarna (tex en schÀferblandning vi har) Àr lite större :)
Jag gĂ„r pĂ„ Guteskolan, en friskola i Visby. Jag hade redan gĂ„tt ett Ă„r pĂ„ gymnasiet i uppsala (gick dĂ„ serieteckning och illustration) men skolan las ner och programmen flyttade till en mögelskola đ€ź
Jag hade mest sökt till den linjen i panik, men sen började jag kolla efter andra program och snubblade över hundtrÀnarlinjen! Jag lÀste om den och det lÀt super! SÄ jag sökte och kom in :) Jag har alltid Àlskat hundar och velat jobba med dem men alla hade sagt hur viktigt det var att vÀlja seriöst till gymnasiet sÄ jag vÄgade inte söka till hund första gÄngen :/
har du mer frÄgor Àr det bara att frÄga pÄ :)
#10 Tack för svaren! :)
Mvh Mika