Collie iFokus

Collie

Etikett: övrigt
LĂ€st 1571 ggr
Mika-S
2014-01-17 22:46
2

Presentation! :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul med Collie iFokus! đŸ˜ƒ

Jag ska vĂ€l presentera mig  eftersom jag antagligen kommer hĂ€nga hĂ€r rĂ€tt mycket. :)

Jag heter Miriam, Ă€r 16 Ă„r gammal och bor i Stockholm. Är djurnörd ut i tĂ„spetsarna och att trĂ€na hund Ă€r rent ut sagt det jag lever för. :) Jag ska börja pĂ„ Forshagaakademin (ofc hundsport inriktiningen) till hösten och flyttar dĂ„ hemifrĂ„n *lÀÀÀngtar!* Som person skulle jag beskriva mig vara aktiv, rak, Ă€rlig, vill alltid ha nĂ„got att göra och full av Ă„sikter som jag mer Ă€n gĂ€rna delar med mig av. 

Jag Ă€gs av tio tamrĂ„ttor, en gammal mushane och mina tvĂ„ hundar. 

Hundarna dĂ„ra, ena Ă€r en sjuĂ„rig cavalier vid namn Simon och den andra Ă€r min KorthĂ„riga Collie pĂ„ sjumĂ„nader som heter Castor. 

Castor (Eyes Delight Hunting Hawk) Ă€r helt fantastisk enligt mig! Han Ă€r verkligen precis det jag vill ha i en hund nu. Han Ă€ger en massa trĂ€ningsvilja och glĂ€dje. Han Ă€r lĂ€ttlĂ€rd, kotaktsökande, signalkĂ€nslig, matgalen, följsam, mjuk, har kamplust som en malle och Ă€ven en  bra pĂ„- och avknapp!

Hittills har han varit vĂ€ldigt stabil utav sig och inte visat nĂ„gra rĂ€dslor. :) Han tar allt med lek och positivitet, men vill gĂ€rna att jag tar första steget och visar att allt Ă€r okej i ovanliga situationer innan han vĂ„gar vara sitt vanliga busiga jag. Det enda negativa jag kan sĂ€ga Ă€r att han Ă€r lite vĂ€l vek, bara man höjer rösten ska han huka sig ner, lĂ€gga öronen bakĂ„t osv.. Annars sĂ„ gĂ„r han lös överallt och lĂ€mnar inte min sida utan godkĂ€nnande. Än sĂ„ lĂ€nge leker vi mest och trĂ€nar in en bra grundlydnad men planerna Ă€r att vi i framtiden ska ut och tĂ€vla i lydnad, bruks (spĂ„r) och rallylydnad.

MÄste Àven sÀga att jag Àlskar rasen och det blir helt klart fler collies i framtiden! :)

SajtvÀrd för Valp & unghund

Mvh Mika

JasmiineN
2014-01-17 22:51
0

Åh, vilken intressant lĂ€sning! VĂ€lkomna! đŸ˜ƒ

SajtvÀrd pÄ Collie

Mika-S
2014-01-17 22:52
0

#1 Tackar! đŸ˜ƒ

Mvh Mika

Cajolyne
2014-01-18 20:50
0

VĂ€lkommen :)

Mika-S
2014-01-18 20:53
0

#3 Tack!

Mvh Mika

Turast
2014-01-18 21:04
0

vad roligt att du ska gĂ„ hundlinjen! Det gĂ„r jag (började i höstas) och det Ă€r det bĂ€sta jag gjort! SĂ„ himla kul och man lĂ€r sig massor! đŸ˜ƒ

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte pÄ salamandern. Den sover.

Mika-S
2014-01-18 21:22
0

#5 LÀngtar enormt till hösten! Bara att kunna kombinera skolan med mitt största intresse lÄter rÀtt fantastiskt! Har du med Jamie i skolan och om hur fungerar det?

Mvh Mika

Cajolyne
2014-01-18 21:28
0

Har redan skrivit lite om mig redan men tĂ€nkte skriva lite mer om mig sjĂ€lv. 

Mitt namn Ă€r Caroline och Ă€r född 91 och bor i SkĂ„ne tillsammans med min familj. Jag har en egen hund som heter Tyson som Ă€r en blandras 50% jĂ€mte, 25% Watchel & 25% Springer spaniel. Vi trĂ€nar mest lydnad och spĂ„r. Vi har gĂ„tt Valpkurs & AllmĂ€nlydnad 1 pĂ„ brukshundsklubben & sen har vi gĂ„tt grundkurs & FortsĂ€ttnings kurs pĂ„ Berras hundĂ€garskola. I vĂ„r Ă€r det tĂ€nkt att vi ska gĂ„ en aktiveringskurs. 

PĂ„ fritiden sĂ„ jobbar jag pĂ„ ett hunddagis som ligger utanför Kristianstad som heter Lottas hunddagis. Jag har varit dĂ€r sedan 29 april 2013. NĂ€r jag inte Ă€r dĂ€r sĂ„ Ă€ngar jag mig Ă„t Smycketillverkning & Fotografering. Nu i 2014 tĂ€nkte jag lĂ€sa en hunddagis utbildning och sedan blir det kanske en hundskötare utbildning. I framtiden vill jag starta ett hunddagis men min kompis Jasmine som Ă€r Medarbetare hĂ€r pĂ„ Collie i fokus. 

Jag hoppas att ni kommer trivas hÀr pÄ Collie iFokus!

Turast
2014-01-18 21:36
0

#6 Japp han Ă€r med varje dag!  Vi har ett hundstall dĂ€r varje hund har en egen box som man inreder efter hundens egna behov. Han Ă€lskar sin box och har inga som helst problem med att vara dĂ€r fast han Ă€r sĂ„ ung! (Min lĂ€rare Ă€r alltid i nĂ€rheten av hundstallet sĂ„ hon gĂ„r nĂ„n runda och kollar till dem nĂ€r vi Ă€r pĂ„ "vanliga" lektioner. Vi skolar alltid in hundarna efter lov och sĂ„ och nya hundar skolas in i en vecka sĂ„ att de verkligen fĂ„r en bra kĂ€nsla av boxen och stallet och allt :) 
Vi har vissa kriterier som hundarna mÄste klara av för att fÄ vara dÀr annars kan lÀraren stÀnga av hunden, detta för alla hundars lugn och sÀkerhet :)

Mika-S
2014-01-18 21:45
0

#8 Det lÄter ju jÀttebra. :) Hur stora Àr boxarna? Vilken skola gÄr du pÄ och varför valde du just den? Hoppas inte det blir jobbigt med mina frÄgor.. :/

Mvh Mika

Turast
2014-01-18 21:55
1

#9 nej det Ă€r bara kul att berĂ€tta :) Boxarna Ă€r lite olika stora eftersom man aldrig vet vilken storlek pĂ„ hund det kommer, Jamies Ă€r nog 2x2.5 m (men jag Ă€r sĂ„ dĂ„lig pĂ„ mĂ„tt sĂ„ det kan sĂ€kert vara större!) men de har iallafall godkĂ€nda mĂ„tt förstĂ„s! och vissa boxar till de lite större hundarna (tex en schĂ€ferblandning vi har) Ă€r lite större :) 
Jag gĂ„r pĂ„ Guteskolan, en friskola i Visby. Jag hade redan gĂ„tt ett Ă„r pĂ„ gymnasiet i uppsala (gick dĂ„ serieteckning och illustration) men skolan las ner och programmen flyttade till en mögelskola đŸ€ź 
Jag hade mest sökt till den linjen i panik, men sen började jag kolla efter andra program och snubblade över hundtrĂ€narlinjen! Jag lĂ€ste om den och det lĂ€t super! SĂ„ jag sökte och kom in :) Jag har alltid Ă€lskat hundar och velat jobba med dem men alla hade sagt hur viktigt det var att vĂ€lja seriöst till gymnasiet sĂ„ jag vĂ„gade inte söka till hund första gĂ„ngen :/ 

har du mer frÄgor Àr det bara att frÄga pÄ :)

Mika-S
2014-01-19 10:46
0

#10 Tack för svaren! :)

Mvh Mika